Zonder mobiele content sta je stil

Of je nu die hilarische Facebook-video bekijkt op het station of thuis op de bank door het wereldwijde nieuws scrollt. In 2017 is het consumeren van content op mobiele apparaten de standaard. Zo zorg je ervoor dat jouw content mobile friendly is.

Het jaar van mobiele content
Ook 2017 is door grote internationale marketingbureaus aangewezen als hét jaar van mobiele content. Want wereldwijd worden websites vaker bezocht via een mobiel apparaat dan via een computer. Geen verrassing toch? Kijk maar eens naar jouw eigen dagelijkse mobiele gedrag.

‘s Ochtends lees je aan het ontbijt het nieuws van de dag op je smartphone. In de lunchpauze op werk check je de Facebook- of Nu.nl-app. Thuis op de bank pak je eerder een tablet of mobiel om een recept of nieuwtje op te zoeken, dan dat je de huiscomputer opstart. ‘s Avonds in bed kijk je op je tablet nog even Netflix. Grote kans zelfs dat je deze blog op je telefoon leest.

Meer dan 10 miljoen smartphones
Nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK uit hun onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ laten zien dat 83 procent van de Nederlanders een smartphone heeft en tweederde ook een tablet. Een gemiddeld huishouden bezit 3,7 mobiele apparaten.

De markt van mobiele apparaten blijkt zelfs verzadigd: ten opzichte van vorig jaar is het aantal mobiele apparaten in Nederland niet opvallend gestegen. Maar wat betekent dat voor content makers, zoals marketeers en uitgeverijen? Dat consumenten mobiele apparaten bezitten en heel veel gebruiken staat vast. Vast staat dus ook dat jouw content te allen tijde optimaal op mobiele apparaten te lezen moet zijn.

Van desktopcontent naar mobiele content
In deze leuke blog van Frankwatching lees je bijvoorbeeld hoe we online content weer slank moeten maken. Want ‘dikke content past niet zo lekker op een slank scherm’. Maar hoe doe je dat, en waar moet je op letten bij het creëren van nieuwe content? Een paar praktische tips:

  1. Test jouw website
    Bekijk eerst hier of jouw website volgens Google mobile friendly genoeg is. Kom je slecht uit de test? Maak jouw website en haar content dan als de wiedeweerga geschikt voor mobiel gebruik. Want alleen dan behoud je je klanten van nu en trek je nieuwe lezers aan.
  1. Maak je lezer niet moe
    Wollige teksten, eindeloos gebruik van jargon of lange lappen tekst. Je lezer wordt al moe bij de eerste alinea. Dat gebeurt al bij het online lezen op groot scherm, maar al helemaal bij mobiel gebruik. Dus zorg voor lekker leesbaar taalgebruik. Vertel in korte zinnen wat de lezer moet weten en laat onzinnige details en omslachtige woorden achterwege. Dat betekent overigens niet dat je geen lange artikelen meer publiceert. Allerminst zelfs. Maar: de teksten zijn wel slim opgebouwd.
  1. Bouw je content scanbaar op
    Mobiele content leest het prettigst als de content scanbaar is. De aantrekkelijke kop zet je in een groter font. Met een intro in een vet lettertype laat je zien: hier begint de tekst en trek je de lezer in je verhaal. En de lopende tekst wordt opgedeeld door tussenkoppen. Alinea’s blijven kort en bondig geschreven, idealiter vijf regels lang. Wil je meer informatie delen dan je in die regels kwijt kunt? Maak dan gebruik van witregels.
  1. Verrijk je content
    Enkel platte tekst ziet er maar saai uit. Niemand heeft zin zich door een dikke woordenbrij te vechten. Door de tekst scanbaar te maken ga je dit al tegen. Maar verrijk je content ook met relevante video’s, podcasts, lijstjes, facts & figures of illustraties. Met name de consumptie van video op mobiel laat de afgelopen jaren een stijgende lijn zien.
  1. Gebruik de juiste software
    Al vanaf 2015 krijgen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten een hogere ranking in Google. Daarbij wordt gekeken naar de technische opbouw. Begin dit jaar kondigde Google zelfs een ‘mobile first’ aanpak aan: er komt een aparte mobiele index en die wordt leidend. Je kunt je je content dus wel aanpassen voor een optimale mobiele weergave, ook aan de achterkant moet jouw website optimaal ingericht zijn.

Eventueel moet je met jouw websitebouwer hier in detail naar kijken. Maak jouw website responsive zodat deze zich automatisch aanpast bij gebruik op mobiel. Zorg ervoor dat afbeeldingen goed en snel geladen worden. Vermijdt software zoals Flash die op veel mobiele apparaten niet goed werkt.

 


Sofie Vermooten
Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.