Ons motto: alles draait om content. Want content is écht overal. Van papieren studieboeken tot online toetsen. Maar denk ook aan het intranet van bedrijven, ook alles wat hier op geplaatst wordt valt onder de term ‘content’. Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers echt die content gaan lezen, begrijpen en gebruiken? Met de 5 tips in deze blog verhoog je het succes en populariteit van jouw interne website.
1. Zorg voor een heldere navigatie
Wil je dat medewerkers graag en vaak het intranet bezoeken? Zorg er dan in de eerste plaats voor dat de navigatie van het systeem zeer gebruiksvriendelijk is. Is het een doolhof, dan zal niemand op zoek willen gaan naar nieuwsberichten, klachtenprocedures, het smoelenboek of informatie over salarissen en vakantiedagen. Laagdrempeligheid is niet voldoende, óók een professioneel design van je intranet komt het aantal bezoekjes ten goede. Zie het als jouw externe website; je wilt toch ook dat klanten direct de weg vinden? Dat is bij een interne website niet anders.
2. Geef content een gezicht
Niets zo saai als onpersoonlijke updates geschreven door een afdeling in plaats van echt persoon. Maak berichten op intranet persoonlijk, door een portret en de naam van de auteur bij iedere post te plaatsen. Zo gaan de berichten leven: medewerkers kunnen immers ook offline reageren op elkaars content omdat ze weten wie de contenteigenaar is. Daarnaast laat je zien dat het intranet door en voor medewerkers is, en niet alleen een online kanaal voor informatie van management en directie.
3. Laat medewerkers verhalen creëren
Je betrekt medewerkers pas echt bij je interne organisatie, als zij zelf actief kunnen participeren. Hoe relevanter de content, hoe meer enthousiasme en traffic je genereert. Een gaaf beeldverslag van een kennissessie, een originele aankondiging van een teamdag of een inspirerend video met een klant of expert; zomaar wat voorbeelden van content die uit de creatieve handen van medewerkers kunnen komen. Let op: om professionaliteit, kwaliteit, de juiste tone-of-voice en correcte grammatica te waarborgen, is het aan te raden om de berichten door een communicatiemedewerker of webredacteur te laten redigeren.
4. Verstuur een interne nieuwsbrief
We doen het zelf ook, maandelijks gaat onze interne nieuwsbrief ‘Onze Content’ eruit. Zodat alle medewerkers van Tekst 2000 / B1 op de hoogte zijn van nieuwe gezichten binnen de teams, maar ook weten wanneer de zomerborrel plaatsvindt, of kennis nemen van updates vanuit de directie. Daarnaast lees je er interviews met medewerkers, zodat je elkaar wat beter leert kennen. De content op jouw intranet kun je hergebruiken door bijvoorbeeld de Top 5 meest gelezen intranetberichten in een interne nieuwsbrief te versturen. Of een wekelijkse samenvatting onder het mom ‘Dit heb je gemist op intranet’. Zo trek je medewerkers actief naar jouw intranet – en grote kans dat ze nog even door het andere aanbod struinen.
5. Weet wat scoort
Natuurlijk staat er veel noodzakelijke en zakelijke informatie op het intranet. Verrijk jouw intranet content daarom ook met nice-to-know artikelen, in plaats van alleen need-to-know informatie. Belangrijk is om te weten waar behoefte aan is binnen verschillende afdelingen. Maak eens een rondje langs een aantal teams, stuur een enquête uit en bekijk welke soorten content populair zijn. Worden video’s goed bekeken? Doen nieuwsberichten die de actualiteit raken het goed? Klikken mensen als een tierelier op infographics? Pas als je weet aan welke content intern behoefte is, kun je ervoor zorgen dat jouw informatiestroom op intranet daar naadloos op aansluit.
Een laatste extra tip: bezoek eens het Congres Intranet & Digital Workplace in de Utrechtse Jaarbeurs. De 2019 editie is al voorbij, maar houd je ogen open voor het congres in 2020 (de nieuwe datum is nog niet bekendgemaakt).
Tekst 2000 is gespecialiseerd in content, en heeft ook de kennis in huis als het gaat om intranet en interne nieuwsbrieven. Bijvoorbeeld in het overzetten van intranet content naar een nieuws CMS, de zogenoemde content migratie. Meer weten? Neem contact met ons op.