Ons motto: alles draait om content. Want content is écht overal. Van papieren studieboeken tot online toetsen. Maar denk ook aan het intranet van bedrijven, ook alles wat hier op geplaatst wordt valt onder de term ‘content’. Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers echt die content gaan lezen, begrijpen en gebruiken? Met de 5 tips in deze blog verhoog je het succes en populariteit van jouw interne website.

 1. Zorg voor een heldere navigatie

Wil je dat medewerkers graag en vaak het intranet bezoeken? Zorg er dan in de eerste plaats voor dat de navigatie van het systeem zeer gebruiksvriendelijk is. Is het een doolhof, dan zal niemand op zoek willen gaan naar nieuwsberichten, klachtenprocedures, het smoelenboek of informatie over salarissen en vakantiedagen. Laagdrempeligheid is niet voldoende, óók een professioneel design van je intranet komt het aantal bezoekjes ten goede. Zie het als jouw externe website; je wilt toch ook dat klanten direct de weg vinden? Dat is bij een interne website niet anders.

2. Geef content een gezicht

Niets zo saai als onpersoonlijke updates geschreven door een afdeling in plaats van echt persoon. Maak berichten op intranet persoonlijk, door een portret en de naam van de auteur bij iedere post te plaatsen. Zo gaan de berichten leven: medewerkers kunnen immers ook offline reageren op elkaars content omdat ze weten wie de contenteigenaar is. Daarnaast laat je zien dat het intranet door en voor medewerkers is, en niet alleen een online kanaal voor informatie van management en directie.

3. Laat medewerkers verhalen creëren

Je betrekt medewerkers pas echt bij je interne organisatie, als zij zelf actief kunnen participeren. Hoe relevanter de content, hoe meer enthousiasme en traffic je genereert. Een gaaf beeldverslag van een kennissessie, een originele aankondiging van een teamdag of een inspirerend video met een klant of expert; zomaar wat voorbeelden van content die uit de creatieve handen van medewerkers kunnen komen. Let op: om professionaliteit, kwaliteit, de juiste tone-of-voice en correcte grammatica te waarborgen, is het aan te raden om de berichten door een communicatiemedewerker of webredacteur te laten redigeren.

4. Verstuur een interne nieuwsbrief

We doen het zelf ook, maandelijks gaat onze interne nieuwsbrief ‘Onze Content’ eruit. Zodat alle medewerkers van Tekst 2000 / B1 op de hoogte zijn van nieuwe gezichten binnen de teams, maar ook weten wanneer de zomerborrel plaatsvindt, of kennis nemen van updates vanuit de directie. Daarnaast lees je er interviews met medewerkers, zodat je elkaar wat beter leert kennen. De content op jouw intranet kun je hergebruiken door bijvoorbeeld de Top 5 meest gelezen intranetberichten in een interne nieuwsbrief te versturen. Of een wekelijkse samenvatting onder het mom ‘Dit heb je gemist op intranet’. Zo trek je medewerkers actief naar jouw intranet – en grote kans dat ze nog even door het andere aanbod struinen.

5. Weet wat scoort

Natuurlijk staat er veel noodzakelijke en zakelijke informatie op het intranet. Verrijk jouw intranet content daarom ook met nice-to-know artikelen, in plaats van alleen need-to-know informatie. Belangrijk is om te weten waar behoefte aan is binnen verschillende afdelingen. Maak eens een rondje langs een aantal teams, stuur een enquête uit en bekijk welke soorten content populair zijn. Worden video’s goed bekeken? Doen nieuwsberichten die de actualiteit raken het goed? Klikken mensen als een tierelier op infographics? Pas als je weet aan welke content intern behoefte is, kun je ervoor zorgen dat jouw informatiestroom op intranet daar naadloos op aansluit.

Een laatste extra tip: bezoek eens het Congres Intranet & Digital Workplace in de Utrechtse Jaarbeurs. De 2019 editie is al voorbij, maar houd je ogen open voor het congres in 2020 (de nieuwe datum is nog niet bekendgemaakt).

Tekst 2000 is gespecialiseerd in content, en heeft ook de kennis in huis als het gaat om intranet en interne nieuwsbrieven. Bijvoorbeeld in het overzetten van intranet content naar een nieuws CMS, de zogenoemde content migratie. Meer weten? Neem contact met ons op.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

,,Lukt de contentklus niet? Dan bel je Tekst 2000”

Hoe mediawijs is jouw kind? Tips voor veilig online gedrag

Pakkende video met Instagram ‘Clips’ – en nóg 3 nieuwe snufjes van grote sociale media

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie

De werkweek van product specialist Cindy