Waarom kinderen al jong enthousiasmeren voor zoiets moeilijks als programmeren & ICT? Computer- en codetaal is de taal van de toekomst! In dit blog delen we 8 praktische programma’s om kinderen te leren programmeren.

Onze bloggers Tony Jacobs en Frank Kool schreven al eerder over de noodzaak hiervan. In het kort: of het nu gaat om grote machines, kleine huishoudelijke apparatuur of de digitalisering in de zorg: codetaal wordt steeds belangrijker. En alleen als we kinderen al op jonge leeftijd interesseren voor programmeren, gaan we het tekort aan IT-personeel in de toekomst oplossen.

8 praktische programmeer programma’s
Maar het is voor veel ouders en leraren een onbekende wereld, die van de code. Lastig om deze dan wél begrijpelijk te maken voor kinderen of leerlingen. Daarom geven we in dit blog tips waarmee je jonge kinderen spelenderwijs kennis kunt laten maken met de wereld van code. Leuk voor kids, maar even interessant voor volwassenen. Want met programmeren ben je niet alleen creatief bezig, maar leer je ook logisch nadenken en problemen oplossen!

  1. Scratch

Deze visuele programmeertaal wordt gebruikt door basisscholen over de hele wereld, maar ook onze eigen TU Delft. Scratch is ontwikkeld door het Massachusetts Institute of Technology in Amerika. Hoewel bedacht voor acht- tot zestienjarigen, wordt Scratch inmiddels in meer dan honderdvijftig landen gebruikt door mensen van alle leeftijden. Vergelijk het met Lego: door verschillende blokken ‘op te stapelen’ geef je opdrachten aan je project. Wat kun je ermee? Nou, een kat laten dansen bijvoorbeeld, of een compleet spel bouwen. Gratis te gebruiken op alle platformen.

  1. CodeCombat

Programmeren leer je met CodeCombat door een spelletje te spelen. Niet te moeilijk dus. Het hoofdkarakter loodst je door lastige levels door het schrijven van code in echte programmeertaal. Het is een veelgebruikt programma op scholen; zo leren leerlingen hoe computers denken en hoe ze programmeertaal toe kunnen passen. Zonder dat je het door hebt, leer je verschillende concepten als functies, if-statements en lusjes. Gratis te gebruiken, dus niets houdt je tegen om het eens te proberen.

  1. Lego Mindstorms

Een digitale uitbreiding op de oude vertrouwde Lego-steentjes van vroeger. Lego Mindstorms is een programmeerbare robotset waarmee je je eigen robots kunt bouwen, programmeren en besturen. De centrale besturingmodule genaamd RCX is het hart van het systeem. En door middel van verschillende sensoren breng je zelfgebouwde creaties in beweging. Zo reageert je robot door deze sensoren bijvoorbeeld op aanraking, temperatuur, licht en kleuren.

  1. Minecraft

Minen is graven en craften is bouwen: met het wereldberoemde 3D spel Minecraft bouw je met kubusvormige blokken je eigen sculpturen of kastelen. Met de komst van een uitgebreid en toegankelijk plug-in ecosysteem, is het spel uitgegroeid tot een heus programmeerplatform. Let op: werkt zeer verslavend! Voor je het weet ben je tot diep in de nacht je eigen huis aan het ontwerpen. Minecraft kent een gratis demo en is te gebruiken op desktops, consoles als Xbox en PlayStation en mobiele apparaten als de iPad en Windows Phone.

  1. Tinkercad

Pen en papier, move over! Doe ons maar het driedimensionale werk. Het maken van 3D tekeningen wordt ineens heel eenvoudig met Tinkercad, de kindvriendelijke versie van ontwerptool AutoCAD dat gebruikt wordt door architecten, ingenieurs en bouwprofessionals. Een tutorial neemt je mee op sleeptouw waardoor je de basis zo onder de knie hebt. Het leuke aan Tinkercad is dat je de zelfontworpen modellen kunt printen met een 3D printer en ze kunt exporteren naar Minecraft. Ook dit programma is gratis te gebruiken.

  1. Game Maker

Websites of apps leren bouwen is leuk, maar een eigen videogame programmeren met Game Maker is voor veel kinderen favoriet. De Utrechtse hoogleraar Mark Overmars bedacht deze simpele drag-and-drop-interface waarmee je heel makkelijk een spel kunt maken. Enkele klassiekers zoals Hotline Miami zijn ook op deze manier gemaakt. Met de gratis ‘GameMaker Studio’ kun je professionelere games maken voor platforms zoals iOS, Android, Windows 8, Ubuntu en HTML5. Wie weet ligt er een carrière als game developer voor je kind of leerling in het verschiet.

  1. Python

Een programmeertaal van eigen bodem! Python is ontworpen door de Nederlander Guido van Rossum, voor absolute beginners én ervaren knappe koppen. Binnen een paar minuten heb je al een werkend Python programma gemaakt. Kinderen gaan aan de slag met het boek ‘Python voor Kids’. Vanuit de basis gaan ze langzaam over op het ‘echte’, complexere programmeren. Bijkomend voordeel is dat Python zo ongeveer overal op draait en gratis kan worden gedownload.

  1. CoderDojo

CoderDojo is een internationale stichting, waarbij lokale Dojo’s worden georganiseerd over de hele wereld. Dat zijn leerzame events waarbij jonge mensen tussen de 5 en 17 jaar onder meer leren programmeren, websites bouwen, apps ontwikkelen en games te maken. En dat allemaal onder leiding van ervaren programmeurs en mentoren. Dus klinken bovenstaande programma’s je toch nog wat te ingewikkeld in de oren? Kijk dan hier of er binnenkort een Dojo bij jou in de buurt wordt georganiseerd.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken