In deze blog lichten we een paar privacy instellingen van het nieuwe Apple-besturingssysteem iOS 11 toe. En wat deze voor jou als internetgebruiker betekenen. Maar let op: niet iedereen is even blij met de nieuwe software…

Het is je vast weleens overkomen. Heb je net dat paar schoenen/die nieuwe laptop/een designlamp online gevonden, zie je hetzelfde product even later als advertentie op Facebook of een andere website verschijnen.

Gepersonaliseerde advertenties
Deze vorm van gepersonaliseerde advertenties is niet alleen winst voor grote adverteerders. Internetgebruikers zelf zien zo meer advertenties die echt van waarde zijn en aansluiten op hun interesses. Jij ziet toch ook liever een mooie aanbieding voor die mooie stoel dan voor een klopboor die je niet kunt gebruiken?

Niet zo blij
Nu zijn die grote adverteerders niet zo blij sinds Apple onlangs iOS 11, hun nieuwste softwareversie voor iPhones en iPads, presenteerde. Apple’s browser Safari is namelijk voorzien van Intelligent Tracking Prevention (ITP). Of in gewonemensentaal: slimme volgpreventie. Een paar vragen over iOS 11 beantwoord:

1. Wat doet ITP in iOS 11?
In deze nieuwe versie krijgt webbrowser Safari een standaardinstelling die verhindert dat websites met cookies het surfgedrag van bezoekers in de gaten kunnen houden.

De eerste 24 uur nadat je een site hebt bezocht kunnen bedrijven je nog online volgen. Maar – en dat is nieuw – als je daarna niet nogmaals ‘contact’ hebt met deze adverteerder, dan wordt informatie die bedrijven over je krijgen fors beperkt. In de 29 dagen die volgen wordt de vergaarde informatie nog wel gebruikt om gemakkelijker in te loggen op de site. Na dertig dagen is dit ook niet meer mogelijk en wordt de informatie definitief verwijderd, meldt Nando Kasteleijn, redacteur Tech in dit artikel van NOS. Apple heeft ITP ook in de nieuwste versie van Safari voor de Mac gebouwd.

2. Wat betekent dat voor adverteerders?
Die vinden dat de nieuwe maatregel veel te streng is en het economische model voor het internet saboteert. Want logischerwijs heeft ITP invloed op de inkomsten van deze online adverteerders, als zij niet langer gebruik mogen maken van al die bruikbare data. Zes grote Amerikaanse adverteerdersorganisaties stuurden Apple daarom deze boze brief.

3. Wat kan ik zelf doen om niet online gevolgd te worden?
Er bestaan natuurlijk ad blockers die ook veel zogenoemde tracking cookies blokkeren. Maar met iOS 11 kun je nog meer doen. Waar je vroeger over meerdere websites gevolgd kon worden, kun je nu zelf instellen dat dat niet meer mag. Dit doe je door in je instellingen Prevent Cross-Site Tracking aan te zetten. In dit artikel van Apparata.nl vind je meer instellingen en tips die je helpen bij veilig internetten met Safari. Je kunt ITP overigens ook uitzetten, als je de persoonlijke advertenties niet kunt missen.

4. Neemt Apple nog meer maatregelen die goed zijn voor onze online privacy?
Absoluut. Zo was het bij sommige apps, zoals Uber, niet mogelijk om je locatiegegevens alléén aan te zetten bij gebruik van de betreffende app. Je kon soms enkel kiezen tussen Altijd of Nooit. Maar nu verplicht Apple apps alledrie de opties aan te bieden.

5. Brengt iOS 11 ons nog meer handigheden?
Naast de privacy verbeteringen is er veel meer. Zoals een ‘Niet storen tijdens autorijden’-knop, iets waar wij enorm blij mee zijn! Dat verhoogt immers de veiligheid in het verkeer. Ook worden foto’s en video’s in twee nieuwe bestandsformaten opgeslagen, te weten HEIF en HEVC. Hierdoor nemen foto’s en video’s nog maar de helft van de normale opslagruimte in beslag.

Daarnaast maakt Apple het met ARKit voor ontwikkelaars makkelijker om augmented reality in hun apps te bouwen. We zijn benieuwd welke toepassingen we daarvan gaan zien in de toekomst!

 

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Content maken en delen in andere tijden

Blijf levenslang leren anders halen robots je in

Doe jij al aan digitale content atomisatie?

Apple verbetert onze online privacy (maar daar is niet iedereen blij mee)

Kunskapsskolan: onderwijs op maat uit Zweden

Het klaslokaal wordt onherkenbaar door deze vijf revoluties

Een webrubriek over de verengelsing van onze taal, hoe koel is dat?

Acht tips voor een spetterend schooljaar

Mag het een miljoentje meer zijn?

Hoe gebruik je Instagram in het onderwijs?