Het is oorlog in het klaslokaal. Misschien merkt u het niet iedere dag, maar Apple, Google en Microsoft schieten met scherp. Vooral in Amerika is het raak. Google scoort er in het onderwijs erg goed met de Chromebook, een supergoedkope laptop die voor alles is aangewezen op het internet.

Onderwijskoek
De helft van alle apparaten die in het Amerikaanse basisonderwijs worden gekocht is er al één van Google. Apple – decennialang de ongekroonde koning in het Amerikaanse onderwijs – heeft het nakijken en zag haar taartpunt van de onderwijskoek halveren tot grofweg een kwart. Microsoft daalt mee en heeft het andere kwart. Dat vinden Google’s twee grootse rivalen niet leuk. Om het hardst kopen de bedrijven startups om hun cloud-diensten aan scholen, leraren en leerlingen te verbeteren. 

Platformonafhankelijk
,,Ja, zo gaat dat in de Verenigde Staten. Dat speelt hier toch niet?’’ Toch wel. De drie grote techbedrijven hebben weliswaar Amerikaanse roots, maar ze werken en denken globaal. Amerika is de proeftuin en de wereld het speelveld. De drie hebben enorme economische slagkracht. Reden te meer voor Nederlandse uitgevers om al hun unieke lesmateriaal platformonafhankelijk aan te bieden. Een moderne app moet draaien op alle grote platforms. Android, iOS of Windows 10; het moet niet uitmaken. Misschien handiger om meteen te kiezen voor html5 zodat de software op alle mobiele apparaten kan draaien.

BYOD
Want scholen staan aan de vooravond van een volgende vernieuwing: BYOD (Bring Your Own Device). Volgend jaar zal BYOD de nodige aandacht krijgen op onderwijsbeurs NOT. Kinderen hebben al een smartphone, tablet of laptop. Een school die daar effectief gebruik van weet te maken is een stapje voor: je stuurt de kinderen letterlijk met alle boeken met uniek Nederlands lesmateriaal in hun broekzak naar huis. En laat Apple, Google en Microsoft dan maar uitvechten welk device er gaat winnen. Dat doet er dan niet veel meer toe.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Hoe mediawijs is jouw kind? Tips voor veilig online gedrag

Pakkende video met Instagram ‘Clips’ – en nóg 3 nieuwe snufjes van grote sociale media

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie

De werkweek van product specialist Cindy

10 tips voor een leukere en effectievere kantoordag