Creatief wordt niet langer gezien als een vies woord voor breiende vrouwen en pottenbakkers. Wie creatief is, is gedurfd, vernieuwend en innovatief. Kernwoorden die passen bij een onderneming van deze tijd.

Creatieve werknemers worden gemaakt op school. Maar iedereen herinnert zich de juf die zei dat je binnen de lijntjes moest kleuren. Dat die dikke zwarte grenzen er niet voor niets zijn. Docenten lijken hun leerlingen dus te stimuleren om het voorspelbare te doen, terwijl het activeren van onze creativiteit een hele andere aanpak vereist. Dit ouderwetse onderwijssysteem en in het bijzonder deze juf, verdienen een schop onder de kont. School moet juist een broedplaats zijn voor experiment, nieuwe ideeën en creativiteit. Hoe bereik je dat?

Heel simpel: met kunst. Kunst zorgt voor verwondering, zij laat leerlingen zelf nadenken en reflecteren. Kunst stimuleert hun eigen creativiteit. Hierbij moet het kunstvak zowel gaan over het bekijken en analyseren van kunst, als het zélf maken van creatief werk. Het is belangrijk dat de leerling een keer géén voorbeeld heeft. Een bloem hoeft niet altijd rood te zijn met een groen blad, een boom krijgt even geen bruine bast. Het gaat om experimenteren en de zelfstandigheid die de leerling op deze manier ontwikkelt. Een eigenschap waaraan hij of zij in de 21e eeuw nog veel zal hebben.

Laat kinderen weer eens prutsen in de klas. 1 + 1 hoeft niet altijd 2 te zijn. Als de druk éven van de ketel is, gaan kinderen experimenteren. Ze proberen tot ze tevreden zijn. Ze leren om zowel vooruit als terug te kijken. En ze gaan reflecteren op hun ‘werk’. Iemand met dergelijke vaardigheden is toch voor veel bedrijven de ideale werknemer? Grote ideeën en innovatie komen namelijk niet in één dag tot stand. Het is een proces van trial and error, exact zoals in de kunst. Kunst leert je om te falen. De leus van één van de grootste hogescholen voor de kunsten is niet voor niets: “Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.” – Samuel Beckett.

In het onderwijs leggen we de kiem voor een arbeidsmarkt vol creativiteit en mooie denkers. Wie kunst nog steeds ziet als een linkse hobby, denk dan eens aan het economische belang van kunst. Het zijn de creatieve denkers die met nieuwe ideeën komen en bedrijven naar een hoger niveau tillen.

Alle mobieltjes de klas uit?

Het is tijd voor WhatsApp etiquette op de werkvloer

Scoren op Facebook met inhakers

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?