In onze vorige blog stelden we projectmanagers Femke van Dijk, Marianne Griffioen en Noortje Beumer aan je voor. Zij werken dagelijks samen met hun teams aan verschillende contenttrajecten voor tientallen klanten. Welke ontwikkelingen zien zij in de markt? In deze blog brengen ze je op de hoogte van 5 belangrijke trends in de contentbranche.

Van links naar rechts: Noortje Beumer, Marianne Griffioen en Femke van Dijk.

1. De manier waarop we leren verandert

Femke: ,,De wereld verandert en daarmee ook de manier waarop we leren. En dus de manier hoe educatieve uitgeverijen met hun content omgaan. Learning Design krijgt volop aandacht, waarbij je je niet alleen verdiept in de lesstof an sich, maar in het hele educatieve proces. Uitgeverijen hebben altijd aandacht gehad voor hoe leerlingen leren. Maar in de veranderende wereld met meer digitale mogelijkheden passen ze hun manier van content aanbieden daarop aan. Zo zie je bijvoorbeeld steeds meer klanten die met e-learning bezig zijn.”

2. Adaptieve oefensoftware is in opkomst

Marianne: ,,Daardoor zie je een opkomst van adaptieve oefensoftware en daarmee een groeiend belang van goede metadata in dat proces. Op basis van wat een leerling invult bij een toetsvraag, krijgt hij specifieke vervolgvragen. Voor een grote uitgever coördineren wij nu bijvoorbeeld met een team van auteurs, redacteuren, beeldverwerkers en invoerders de realisatie van een rekenmethode. Het meeste invoerwerk zit niet in het invoeren van de sommen, maar in de metadata. Wij voeren de teksten, afbeeldingen en die bijbehorende metadata in in het content management systeem en leggen relaties – een gedetailleerde klus.”

3. Metadata worden steeds belangrijker

Marianne: ,,Het digitaliseren en verwerken van die adaptieve studiecontent klinkt erg simpel. Je denkt misschien: ,,Hier heb je een stukje tekst en die knip en plak ik even in het systeem.” Maar de complexiteit zit hem in die metadata en de verbanden daartussen. Een simpele spatie te veel kan al een grove fout zijn waardoor het systeem vastloopt.”

Noortje: ,,Tegelijkertijd moet je ook de kopij kunnen interpreteren. In een lesmethode Scheikunde heb je experts nodig die de formules snappen en weten wat het betekent als iets wegvalt. Of hoe belangrijk het is dat een woord cursief staat of niet.”

4. Content management systemen worden steeds gebruiksvriendelijker

Noortje: ,,Daarom werken wij in onze teams vooral met mensen die op niveau mee kunnen denken met de lesstof. De techniek erachter is wel te leren. Natuurlijk is handigheid met een content management systeem prettig. Maar met energie en sturing kun je het invoeren van content in dat soort systemen wel eigen maken. Het helpt dat die systemen steeds gebruiksvriendelijker worden.”

5. Denken vanuit vormgeving maakt plaats voor denken vanuit didactisch oogpunt

Femke: ,,Ook steeds belangrijker wordt het kiezen van de juiste elementen. Welke content vul je in het CMS waar in: in het veld voor een introductie, instructie, opdracht of antwoord? Daarbij zijn we gewend om te denken vanuit de vormgeving. Hoe ziet het er aan de voorkant uit, op welke plek staat welke tekst? Maar ik zie heel erg dat klanten steeds meer vanuit het didactische oogpunt met contentverwerking bezig zijn. Inhoudelijke metadata zijn daarbij van essentieel belang.”

Staat er een groot contenttraject op de planning, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je op zoek naar goede contentspecialisten om je deadline te halen? Tekst 2000 heeft meer dan 30 jaar ervaring en helpt je graag op weg. Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen.

 

 

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Klimaatles op school: een goed idee voor 2020?

De opkomst van adaptieve oefensoftware – en 4 andere trends uit de contentbranche

Glashelder en eenvoudig schrijven – hoe doe je dat?

,,Lukt de contentklus niet? Dan bel je Tekst 2000”

Hoe mediawijs is jouw kind? Tips voor veilig online gedrag

Pakkende video met Instagram ‘Clips’ – en nóg 3 nieuwe snufjes van grote sociale media

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject