Bij Tekst 2000 leggen klanten omvangrijke contenttrajecten neer die vaak onder hoge tijdsdruk moeten worden uitgevoerd. Projectmanagers staan aan de basis van dat proces. Maar wat doét een projectmanager precies? In deze reeks leer je de medewerkers van Tekst 2000 en hun vaardigheden beter kennen. Deze keer spreken we Noortje Beumer, die al vijf jaar bij Tekst 2000 werkt.
- Leeftijd 31 jaar
- Werkt Vijf jaar bij Tekst 2000
- Functie Projectmanager
- In mijn vrije tijd Ga ik graag op stap met mijn man en twee kinderen
Een korte introductie: wie is Noortje van Tekst 2000?
,,Vijf jaar geleden startte ik bij Tekst 2000 als redacteur en schreef ik veel teksten voor spreekbeurtpakketten. Toen de manager van dat project wegging bleek ik de meest logische opvolger: ik had de meeste kennis van dat project opgebouwd. Inmiddels werk ik alweer vier jaar in de functie van projectmanager. Mijn klantenportefeuille is inmiddels uitgegroeid tot een rijk portfolio: van een kinderopvangorganisatie tot een multinational in de metaalindustrie. Daarnaast heb ik ook onze eigen social media strategie opgezet – en die kennis zet ik ook in voor klanten.”
Een afwisselende functie dus! Hoe vat jij jouw baan in één zin samen?
,,In de basis coördineer ik contentprojecten van onze klanten: van het maken van de eerste offertes en het aansturen van een team van contentmanagers en redacteuren tot het financiële overzicht houden.”
,,Ik bewaak onder andere de kwaliteit van alles dat wij als team opleveren én de bijbehorende planning en deadlines”
Wat valt er verder onder jouw dagelijkse takenpakket?
,,Als aanspreekpunt voor de klant heb ik dagelijks veel contact met mijn klanten. Over de voortgang van hun projecten bijvoorbeeld. Ook bewaak ik de kwaliteit van alles dat wij als team opleveren én de bijbehorende planning en deadlines. Daarnaast check ik de urenregistratie van mijn teamleden en verzorg ik de facturatie naar de klant toe.”
Het is maandag: hoe start jij jouw week op?
,,Maandag start ik met het accorderen van alle gewerkte uren van mijn team. Een ander terugkerend begin van mijn werkweek is het bijwerken van mijn mail en mijn team aan het werk zetten. Om de week heb ik op dinsdag met vier andere projectmanagers overleg. Wij werken aan zoveel verschillende projecten en zijn regelmatig ook bij klanten op kantoor. Goed dus om elkaar dan te zien en te horen waar iedereen zoal mee bezig is. Onze salesafdeling sluit daar ook bij aan. Welke projecten lopen er? Moet er opgeschaald worden in manuren? Waar zitten knelpunten, of juist kansen?”
En waar houd je je de rest van de werkweek mee bezig?
,,Dat loopt echt iedere keer anders: de ene week evalueren we een afgerond project bij de klant op kantoor, de andere week starten we een nieuwe samenwerking op. Een voorbeeld: onlangs kreeg ik van een klant het verzoek voor een offerte voor een mooi migratieproject: 24 lesboeken moeten omgezet worden naar een ander platform. Ik breng dan eerst het project in kaart, beoordeel hoeveel uren dat gaat kosten en welk kostenplaatje daar bij hoort. Vervolgens stel ik met die informatie een inhoudelijke offerte op voor de klant.”
Noem eens een bijzonder project waar je de afgelopen tijd mee bezig bent geweest?
,,Onlangs heb ik een groot migratietraject geleid voor de Europese afdeling van een multinational. Het overgrote deel van ons klantenbestand bestaat uit bedrijven uit de onderwijsbranche, maar dit was van een héél andere orde. Even schakelen dus. Wij hebben geholpen met het overzetten van hun intranet naar een nieuw internationaal opererend systeem: een ingewikkelde en tijdsintensieve klus. Ondanks dat het een pittige opdracht was, heb ik dat met mijn team naar grote tevredenheid en met succes afgerond.”
Waar krijg jij energie van?
,,Van het opstellen van offertes, facturen en goed kloppende financiële overzichten. Als ik aan het einde van een project zie dat mijn inschatting voor de begroting kloppend is geweest, geeft dat een goed gevoel. Ook een leuke uitdaging vind ik een nieuw project opstarten bij een klant en een nieuw team samenstellen. En als ik van mijn team positieve terugkoppeling krijg – en hoor dat zij blij zijn met hun werk – geeft dat écht voldoening.”
,,Een team tevreden en gemotiveerd houden vind ik zowel het belangrijkste als de grootste uitdaging in mijn werk’’
En waar liggen jouw uitdagingen als projectmanager?
,,Een team tevreden en gemotiveerd houden vind ik zowel het belangrijkste als de grootste uitdaging in mijn werk. Van je team moet je het hebben! Ik probeer er altijd voor te zorgen dat iedereen tot zijn recht komt; dat de mensen van mijn team hun werk goed doen, én dat zij het zelf naar hun zin hebben. Hoe ik dat doe? Ik vraag bijvoorbeeld vaak aan mijn mensen hoe het gaat – niet alleen qua werk maar ook in hun privéleven. Zie ik in de urenregistratie dat iemand meer uren maakt dan normaal, dan check ik of diegene niet overloopt.”
Wat maakt een goede projectmanager?
,,Ik probeer altijd goed en snel bereikbaar te zijn, voor klanten maar ook voor mensen uit mijn team. Zodat ook zij weer snel door kunnen in hun werk. Ook probeer ik een luisterend oor te hebben voor de mensen waar ik mee samenwerk, ik hoop dat collega’s dat ook zo ervaren. En ik ben erg punctueel als het aankomt op financiën: mijn offertes en facturen kloppen altijd.”
Bekijk hier het hele team van Tekst 2000 / B1 en neem contact met ons op.