Onderwijs digitaliseren, hoe doe je dat? In deze blog kijken we over de grens. Want leren van een ander, dat is nooit een slecht idee. Nieuwe regeringscoalitie, leest u mee?

Finland: typeles in plaats van schrijfles
Leren schrijven met de hand? Dat is ouderwets, aldus de Finse Onderwijsraad. Vanaf vorig jaar krijgen kinderen daarom typeles in plaats van les in het eeuwenoude schoonschrift. Daar hebben ze veel meer aan.

Een goed idee? Ach, volgens sommige experts wel en volgens andere absoluut niet. Wat vind jij, is schrift of scherm beter voor het leerproces van kinderen? Deze redacteur van BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit. Ook dit artikel van HP de Tijd biedt vanuit de wetenschap resultaten interessante inzichten.

Zweden: coderen in het curriculum
Hoewel in ons land steeds meer scholen experimenteren met coderen in de klas, neemt Zweden coderen vanaf 2018 op in het lespakket. Enorm achter lopen we niet, want meer en meer Nederlandse scholen bieden het als keuzevak aan. Het volgende doel om onze nieuwe generatie voor te bereiden op de toekomst: coderen in het curriculum!

Of toch niet? Als het aan de PO-raad ligt, moet leren programmeren absoluut niet verplicht worden. Zij vinden dat scholen op hun eigen manier vorm moeten kunnen geven aan het onderwijzen in digitale kennis en vaardigheden. Waarom ict-technieken als programmeren wel belangrijke skills zijn, daar schreef Tony Jacobs eerder deze blog over.

Zuid-Korea: supersnel internet
Zuid-Korea staat op nummer één op de wereldranglijst als het gaat om supersnel internet. Ook scholen maken gebruik van ’s werelds hoogste gemiddelde breedbandsnelheid van 27 Mbps, oftewel megabit per seconde. Ter vergelijking: Nederland verdween vorig jaar met 17 Mbps uit de Top 10, zo blijkt uit dit State of the Internet-rapport.

Het goede nieuws is dat ons kabinet ook ziet dat meedoen met de internationale internettop belangrijk is. Daarom wordt er € 5,5 miljoen uitgetrokken om ruim 800 scholen in ons land die nog geen of een slechte verbinding hebben, tegemoet te komen bij de financiering van de aansluitkosten. Want: ,,Als je uitdagend en eigentijds les wilt geven, is toegang tot internet onontbeerlijk,’’ aldus demissionair minister Kamp van Economische Zaken.

Voorbeeld voor het buitenland
En mocht je nu denken: wat loopt het Nederlands onderwijssysteem hopeloos achter? Zo erg is het absoluut niet gesteld met onze scholen. We zijn juist ook een voorbeeld voor het buitenland. Zo wordt er volgens Maurice de Hond (een van de initiatiefnemers van Onderwijs voor Nieuwe Tijd) gesproken over uitbreiding naar zeker tien andere landen van zijn Steve Jobs-scholen.

Hoewel inmiddels opgestapt als bestuurder, richt De Hond zich als ondernemer verder op het verspreiden van zijn concept, waarbij iPad’s een grote rol hebben in het lesprogramma: ,,We hebben net nog een contract met Korea gesloten.’’ Tja, dat snappen wij wel, met dat supersnelle internet daar.

 

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen