Heb je een goed verhaal te vertellen? Dan maak je daar anno 2017 niet één lange tekst van. Wel verwerk je jouw content in hapklare brokjes. In deze blog leggen we de digitale trend ‘content atomisatie’ uit aan de hand van 5 vragen.

1. Wat is content atomisatie?
In de natuurkunde staat een atoom voor het kleinste deeltje van een scheikundig element dat nog de eigenschappen van dat element heeft. Vertaal je dat door naar content creatie, dan breek je het verhaal dat je wil vertellen dus op in kleine, snackbare brokjes die je online deelt via diverse kanalen. Aangepast aan de verschillende behoeftes van consumenten op al die kanalen en altijd makkelijk te consumeren via smartphones en tablets!

2. Waar bestaat content atomisatie uit?
In plaats van alle content dus in één artikel in jouw relatiemagazine te delen, knip je het verhaal op in verschillende disciplines. Dat kunnen er oneindig veel zijn. Denk aan een podcast of scherpe blog op jouw website, een korte video op YouTube, een animatie op Facebook, knallende foto’s voor Instagram, een live-update via Snapchat, een artikel in jouw relatiemagazine, een teaser op Twitter, een aankondiging in de wekelijkse nieuwsbrief en ga zo maar door. Idealiter verwijs je in al deze mediatypes ook naar de andere content onderdelen en zorg je zo weer voor kruisbestuiving.

3. Waarom zou je aan content atomisatie moeten doen?
Content atomisatie past helemaal bij de manier waarop de moderne consument content consumeert. Namelijk online snackend op veel verschillende kanalen en scannend, met – helaas – weinig tijd om de diepte in te gaan. Daarnaast zorgt content atomisatie voor meer betrokkenheid: met het opdelen van jouw content in meerdere kleine onderdelen, heb je kans dat meer mensen jouw content opmerken, lezen of bekijken. En ook: zo bereik je verschillende doelgroepen met hetzelfde onderwerp of verhaal. Deze digitale content kan ook nog eens makkelijk gedeeld worden.

4. Wat is een goed voorbeeld van content atomisatie?
Veel media zoals tijdschriften produceren hun content al voor sociale media. Maar online zijn er ook interessante voorbeelden te vinden van content atomisatie. Bekijk deze maar eens:

  1. How to Atomize 1 Killer Piece of Content Into 10
  2. Zo had het interview met onze koning via content atomisatie meer publicatiemomenten kunnen hebben.
  3. Content atomisatie: zo doet Cosmopolitan.com dat

5. Hoe kan ik zelf aan de slag met content atomisatie?
Niet alleen veel redacties werken op deze manier. Ook marketing- en communicatieafdelingen kunnen met content atomisatie meer aandacht voor hun merk en verhalen creëren onder hun bestaande én nieuw aan te boren doelgroepen. Uiteraard is het bedenken en produceren van relevante content de eerste stap. Lees hier nog even onze blog over het creëren van waardevolle content voor jouw publiek. Het opzetten van een efficiënte redactionele workflow en contentplanning én een crossmediale mind-set is daarbij essentieel. Wellicht kan deze workshop jou of jouw team daarbij helpen.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Content maken en delen in andere tijden

Blijf levenslang leren anders halen robots je in

Doe jij al aan digitale content atomisatie?

Apple verbetert onze online privacy (maar daar is niet iedereen blij mee)

Kunskapsskolan: onderwijs op maat uit Zweden

Het klaslokaal wordt onherkenbaar door deze vijf revoluties

Een webrubriek over de verengelsing van onze taal, hoe koel is dat?

Acht tips voor een spetterend schooljaar

Mag het een miljoentje meer zijn?

Hoe gebruik je Instagram in het onderwijs?