Om maar even twee clichés op elkaar te stapelen: regeren is vooruitzien, en vooruitzien is koffiedik kijken. Of toch niet? Nu het jaar 2016 op z’n eind loopt, is het desalniettemin interessant om een voorstelling te maken van wat er komen gaat in medialand. We hebben een paar prognoses naast elkaar gelegd.

Qua inhoud zien we een steeds grotere nadruk op openheid en feitelijkheid. Lezers worden zich steeds meer bewust van de zogenaamde click-bait artikelen. Dit zijn artikelen met een titel of introtekst waar er sensationele beloftes worden gedaan over de inhoud. U kent ze wel, met koppen als: ‘Nummer zes zal je verbazen!’; en ‘Dit is wat de experts niet willen dat u weet!’ Gebakken lucht, en dat besef dringt langzaamaan door tot het grote publiek.

Deze toenemend kritische houding van de lezer zien we ook terug in het nadruk van het op orde hebben van alle feiten. Google heeft een nieuwe functie ontwikkeld die specifiek bedoeld is om betrouwbare van onbetrouwbare bronnen te scheiden, de Google Factcheck.

Daarnaast zal het voor vele content-makers noodzakelijk zijn om meer hun niche op te zoeken. Dat wil zeggen: met brede content zonder al te veel verdieping ga je al snel ten onder in de stroom van talloze andere artikelen en filmpjes met hetzelfde onderwerp. Als je een stuk schrijft met de titel ‘Hoe je online klanten kunt vinden’, dan ben je dertien in een dozijn. Echter, als je in plaats daarvan kopt met bijvoorbeeld: ‘Hoe je vaste klanten bindt via Facebook advertenties’, dan ben je al interessanter, zij het voor het kleinere groep mensen. Kwaliteit staat hier boven kwantiteit.

Bij de nieuwsmedia zien we een toenemende nadruk op bewegend beeld. Video’s worden steeds belangrijker, getuige hun explosieve groei het afgelopen jaar. Volgens de voorspelling zal deze groei het komende jaar doorzetten. Bovendien zullen live streams belangrijker worden. YouTube en Facebook bieden deze mogelijkheid al standaard. Een gevolg van deze ontwikkeling is dat internet nog meer de rol van televisie overneemt.

Over de grote doorbraak van virtual reality wordt al een krappe twee decennia gespeculeerd. De technologie bestaat, maar tot nu toe is het geen producent gelukt om VR-content te ontwikkelen die zowel functioneel als betaalbaar is. Misschien lukt het in 2017.

Uiteindelijk zijn alle trends wispelturig. 2017 wordt een jaar waarin de gigantische vraag naar content voor steeds meer innovatie zorgt.

 

Frank Kool studeerde Psychologie en Filosofie in Rotterdam. Sinds enkele jaren is hij werkzaam als copywriter en blogger, onder andere voor DutchReview. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Frank over innovaties in onderwijs en technologie en de manier waarop wij leven zullen veranderen.

Alle mobieltjes de klas uit?

Het is tijd voor WhatsApp etiquette op de werkvloer

Scoren op Facebook met inhakers

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?