Omdat we tegenwoordig aan huis gekluisterd zijn, profiteren velen van ons van de voordelen van e-learning. En waarom ook niet? Het is een handige, kosteneffectieve manier om onze vaardigheden op te poetsen of juist nieuwe te ontwikkelen, en dat allemaal terwijl we thuis veilig in quarantaine zitten. Hier een ode aan online learning.

Zelfs vóór corona was e-learning al in opkomst. Marketingonderzoeken voorspelden dat de markt voor online onderwijs in 2023 350 miljard dollar zou bedragen – en dat was voordat corona iedereen dwong zoveel mogelijk binnen te blijven.

Online learning is booming business

Wereldwijd zien de vele leerplatforms die de afgelopen jaren zijn voortgebracht een enorme toename van het aantal gebruikers: Coursera, een organisatie die zich richt op academische toepassingen, heeft tussen half maart en half mei 10 miljoen nieuwe gebruikers gekregen.
LinkedIn kondigde aan dat alleen al in de eerste week van april mensen 1,7 miljoen uur aan leerinhoud op LinkedIn Learning keken. Het aantal inschrijvingen voor Udemy steeg in totaal met 425 procent. Tel daar de prestigieuze universiteiten bij – zoals Stanford en Harvard – die veel van hun cursussen online beschikbaar stellen, en er is bijna niets dat je niet kunt leren vanuit je luie stoel of thuiskantoor.

Ook in Nederland zagen organisaties als NCOIaNewSpring en ProctorExam de vraag naar e-learning en online toepassingen stijgen.
Hoewel de huidige omstandigheden klassikale instructie voorlopig onmogelijk maken, hoeven we niet bij de pakken neer te zitten. E-learning kent namelijk vele voordelen die de moeite waard zijn om in te zetten, zelfs zonder een wereldwijde pandemie. Hier zijn er slechts een paar.

Personalisatie van lessen

Het verlangen om gedurende het hele leven te blijven leren is echt een menselijke eigenschap. En in de steeds veranderende economie van vandaag is het ook nodig: volgens een recente PwC-enquête zegt 80 procent van de respondenten dat ‘de behoefte aan nieuwe vaardigheden opdoen’ hun grootste zakelijke uitdaging is.

Voor bedrijven die hun werknemers leermiddelen aanbieden, is het belangrijk om rekening te houden met de praktische behoeften van hun teams. Gelukkig kunnen algoritmen voor ‘machine learning’ veel giswerk wegnemen bij het personaliseren van lessen. E-learning platformen hebben een schat aan gebruikersgegevens die kunnen worden ingezet voor zeer effectieve aanpassingen. Als een student bijvoorbeeld worstelt met een bepaald concept in een cursus, kan het platform de inhoud aanpassen om hem op dat gebied extra hulp te bieden. 

Leren waar en wanneer jij wil

Stel: je bent na je studie vastgelopen in je carrière. Dan kan het moeilijk zijn om tijd vrij te maken om te blijven leren. E-learning is dan een aantrekkelijke optie vanwege de flexibele tijdsbesteding die het biedt. In plaats van gedwongen te worden je aan een strak cursusschema te houden, kun je leren wanneer het jou uitkomt, of dit nu ’s ochtends, ’s avonds of zelfs tijdens werkpauzes is. En omdat lessen beschikbaar zijn op al onze apparaten, is het gemakkelijker om ze in te zetten terwijl je andere dingen doet, zoals pendelen in een rustige trein of fietsen op een hometrainer. 

Kosteneffectief leren

Online leren is over het algemeen aanzienlijk goedkoper dan traditionele cursussen. Reden hiervoor is dat online leren twee grote uitgaven tackelt: onroerend goed en vervoer. Verder is studiemateriaal vaak zonder extra kosten online beschikbaar. 

De beperkingen van het coronavirus bieden universiteiten ruimte om te innoveren als het gaat om hun online cursusaanbod. Zoals Hans Taparia, een klinische universitair hoofddocent aan de Stern School of Business van NYU, schreef in een opiniestuk van de New York Times:

,,De pandemie biedt universiteiten de mogelijkheid om onderwijs opnieuw vorm te geven rond de pijlers van toegang en betaalbaarheid met de talloze tools en technieken die nu tot hun beschikking staan.”

Taparia schrijft dat universiteiten het traditionele, persoonlijke onderwijs niet helemaal hoeven te laten varen. Ze moeten eerder ‘parallelle’ online mogelijkheden creëren voor hun kernopleidingen. ,,Door dit te doen, zouden universiteiten hun bereik met duizenden kunnen vergroten en schaalvoordelen kunnen creëren om hun kosten te verlagen.” 

Sociale interacties kunnen blijven bestaan

Een belangrijk punt van kritiek op e-learning is dat het isolerend zou zijn. Maar dit hoeft niet. Hari Srinivasan, vice-president productbeheer voor LinkedIn Learning, vertelt dat mensen via e-cursussen op een vergelijkbare manier een band opbouwen als in een klaslokaal.

 

 

,,We investeren in zaken als leergroepen en de mogelijkheid om dingen te delen met je netwerk en Q&A, waar je een vraag kunt stellen en de instructeur terugkomt om erover te praten. En we zien enorme sprongen bij mensen die zich bij deze leergroepen aansluiten.”

Mensen ontdekken dat er andere gelijkgestemde leerlingen zijn om mee om te gaan – een noodzakelijk extraatje in een tijd waarin sociaal isolement zijn tol eist van de mentale gezondheid. Zoals met zoveel dingen, betekent het feit dat we fysiek ‘alleen zijn’ niet dat we geen gemeenschappen kunnen vormen waarvan de voordelen veel verder reiken dan leren. 

TED Talk over online leren

Mark Russo, internationaal leraar, vertelt in onderstaande TED Talk waarom studenten niet naar school gaan, wat leraren kunnen doen om online leren te verbeteren en hoe ouders daarbij kunnen helpen. Mark komt oorspronkelijk uit de omgeving van Philadelphia, maar hij heeft in vier verschillende landen gewoond en gewerkt sinds hij de VS in 2006 verliet. Momenteel doceert hij aardrijkskunde aan de International School of Amsterdam.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van e-learning? Tekst 2000 heeft meer dan 30 jaar ervaring en helpt je graag op weg. Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen.

 

Hanne Kloosterboer
Hanne Kloosterboer

Hanne studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen en voltooide de Master Communicatie, Beleid en Management aan de Universiteit Utrecht. Ze is een ervaren communicatieprofessional, met speciale interesse en ervaring in social media. Na verschillende opdrachten bij o.a. Rabobank en ABN AMRO is ze sinds 2019 de social media specialist van Tekst 2000 / B1. Ze heeft veel ervaring met tekst en design, offline en web-based. Verder zorgt zij voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Zo haal je meer uit je video-vergadering

Een ode aan e-learning: de voordelen van studeren vanaf je sofa

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel II]

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel I]

Kan jouw buurman deze blog lezen?

8 educatieve podcast-tips voor de zomervakantie

Hoe corona het onderwijs vernieuwt

9 tips om als team een deadline te halen

Is praten met slimme speakers wel zo slim?

5 valkuilen van een contenttraject – en hoe je voorkomt dat je erin valt