Het is geen bijster ingewikkelde aanname: een onderneming moet online vindbaar zijn. Geen Facebook en Twitter, geen roem. Hoewel Instagram vaak nog te boek staat als het vijfde wiel aan de wagen – ‘Gaan we ook iets doen met Instagram?’ ‘Nee. Waar moeten we dan foto’s van maken?’ – valt ook hier een hoop te halen.
Instagram staat met 300 miljoen actieve gebruikers in de top vijf van grootste sociale media-platformen. Iedere dag kunnen we eindeloos scrollen door 70 miljoen nieuwe beelden. Het succes is de mannen van Instagram uiteraard niet ontgaan: sinds kort is het toegestaan om ook niet-vierkante foto’s te plaatsen. Hulde! Nooit meer gedwongen kiezen tussen je linker- of rechtervriendin.
Hartstikke fijn, die vrijheid in beeldformaat, maar veel bedrijven hebben de weg naar Instagram nog niet gevonden. Zonde, want zij kunnen wel degelijk baat hebben bij het gebruik van dit platform. Komt-ie:
1. Volgers kunnen de bedrijfsnaam straks dromen. Let wel: echte fans kijken urenlang op Instagram. Eén keer per week een fotootje plaatsen is dus onvoldoende (iets met een speld in een hooiberg).
2. Het bedrijf krijgt een gezicht. Dat wil zeggen: door een visueel verhaal te vertellen leren mensen een product of dienst kennen. Bijvoorbeeld: wie zijn de werknemers en waar houden zij zich dagelijks mee bezig? Hoppa, meteen voor een paar dagen de feed gevuld. Zo makkelijk kan het zijn.
3. Klantenbinding. Iedereen houdt van een goede relatie, dus ook die met de klant moet op rolletjes lopen. Hashtags doen wonderen. Vooral als volgers deze ook weten te vinden (en gebruiken). Zo komen bij #starbucks de mooiste koffiebeker-creaties voorbij. Dan is het alleen nog een kwestie van de relevante foto’s delen: jij blij, de volger blij. Iedereen blij.
4. En dan misschien wel de allerbelangrijkste: het helpt bij de verkoop. Niet alleen kijken, kijken, kijken, maar ook kopen. Het bedrijf creëert een online etalage. Maar wel op één voorwaarde: de foto’s moeten van goede kwaliteit zijn.
Van goede kwaliteit of niet: zonder beeld, geen Instagram-feed. Dat lijkt me logisch. Maar niet alle bedrijven lenen zich per definitie voor mooie foto’s, we zitten immers niet allemaal in de voedsel-, mode- of reisbranche (gelukkig maar). Voor hen zonder beeld: geef eens een kijkje achter de schermen. Het gras is altijd groener bij de buren. Of: maak een foto van de beleving van een product of dienst, ook een leuke.