Niets nieuws aan mensen die onoplettend over straat lopen omdat al hun aandacht naar hun smartphone uitgaat. Maar vanaf nu zult u het waarschijnlijk alleen maar vaker zien, met een kleine verandering: mensen gaan gericht op een straathoek of parkpad af om na enkele tikken op de telefoon een vreugdekreet te slaken. De reden voor deze blijdschap? Hij of zij heeft ongetwijfeld een zeldzame Pokemon gevangen. Niemand kan de rage Pokemon GO zijn ontgaan.

Het is inmiddels twintig jaar sinds het eerste Pokemon spel uitkwam. In dit computerspel draait alles om het vangen en trainen van de vreemde wezens waar het spel naar vernoemd is. Na het succes van het eerste deel kwamen er nog vele opvolgers, maar de nieuwste telg in deze serie is bijzonder omdat het gebruik maakt van een technologie die in de toekomst alles zal veranderen: augmented reality (‘toegevoegde realiteit’).

Augmented reality is een manier om de werkelijkheid en het virtuele in elkaar over te doen lopen. Iets is augmented reality als het een live beeld is van de wereld, met daaroverheen door computer toegevoegde informatie. Ingewikkeld? Het bestaat al jaren. Een voorbeeld is een live verslag van een voetbalwedstrijd waarbij de stand en speeltijd in beeld staat. Door Pokemon GO wordt duidelijk hoe ingrijpend de toegevoegde werkelijkheid kan worden. De te vangen monsters vind je niet door met een toetsenbord een personage op een beeldscherm te besturen, maar door zelf over straat te lopen en op de kaart op je mobiel te zien waar ze ‘verstopt’ zijn.

Dat de Pokemons in de buitenwereld ‘zijn’, zorgt voor nijpende situaties. Langzaamaan stromen de berichten binnen van hoe Pokemon jagers zich letterlijk of figuurlijk op verboden terrein begeven. Soms is dat nog grappig, zoals in een politiebureau of in de achtertuin van nietsvermoedende bewoners. Soms is dat niet grappig, en moet een Holocaustmuseum de makers van Pokemon GO vriendelijk verzoeken of hun locatie uit het speelveld verwijderd kan worden. Ook ProRail trok aan de bel: fanatieke spelers dwaalden gevaarlijk dicht bij het spoor rond. Volgens een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland is het wachten op het eerste dodelijke verkeersslachtoffer.

Ironisch genoeg was een van de grote voordelen van augmented reality juist het feit dat mensen een groter overzicht op de buitenwereld konden hebben. Vliegtuigen en helikopters gebruiken al decennialang zogenaamde Head up displays, waarbij informatie op de ruit van de cockpit wordt geprojecteerd, zodat de piloot zoveel mogelijk zijn blik naar buiten gericht kan houden. De Google Glass, bood nog meer informatie, maar werd daarentegen geen succes.

Niet dat zoiets vreemd is. Vaak worden de implicaties van nieuwe vindingen vooraf verkeerd ingeschat. Bekend voorbeeld: de auto werd begin 20e eeuw gezien als een goede oplossing voor luchtvervuiling, niet zo gek als je bedenkt dat de straten in grote steden toentertijd bezaaid lagen met paardenmest. Achteraf is het vaak moeilijk voor te stellen hoe slecht de gevolgen van nieuwe technologie toentertijd te voorspellen was.

Zoals het woord Go! vaak wordt gebruikt om een race te starten, zo kan Pokemon GO worden gezien als het startsignaal van nieuwe fase waarin de virtuele en de echte wereld elkaar ontmoeten. Ik ben benieuwd wat de volgende stap zal zijn.

Frank Kool studeerde Psychologie en Filosofie in Rotterdam. Sinds enkele jaren is hij werkzaam als copywriter en blogger, onder andere voor DutchReview. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Frank over innovaties in onderwijs en technologie en de manier waarop wij leven zullen veranderen.

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen

Haal (veel) meer uit je LinkedIn

Zo wordt je verhaal letterlijk gehoord