Vreemd genoeg is het online geven van een presentatie of webinar voor bestaande klanten, cursisten, collega’s of potentiële contacten in veel organisaties nog onbekend. Terwijl webinars als manier van kennisdeling heel waardevol zijn.

De inzet van webinars staat hoog op de wensenlijst van veel organisaties. De functie van een webinar is ongeveer wel bekend, maar de aanpak is echt anders dan het geven van een presentatie in een zaaltje. Wat zijn nu slimme technieken om je verhaal tijdens een webinar interessant te houden. En hoe kun je deelnemers activeren? Een paar tips ter inspiratie.

  1. Natuurlijk is er een actueel en interessant verhaal nodig, dat op een inspirerende manier overgebracht moet worden. Dat lukt alleen als er een goed presentator in je schuil gaat. Treed uit je eigen schaduw als je denkt (of hoort van anderen!) dan je niet geschikt bent voor het geven van presentaties. Schuif dan iemand anders naar voren die wel actief, praktisch en concreet kan praten. En dus jouw boodschap goed kan overbrengen.
  2. In het kleine, zwarte puntje van je webcam zit de kijker. Als je daarin kijkt en praat dan zullen deelnemers ervaren dat je echt direct met ze communiceert. Stel vragen tussendoor, activeer het gebruik van de chatfunctie of breng ergens in je presentatie een poll met meerkeuzevragen. Een professionele webinartool heeft deze interactietools en dat hoeft niet duur te zijn. Omdat deelnemers zich via deze tool vooraf hebben aangemeld, heb je volledige controle over de wijze waarop zij je verhaal ervaren.
  3. Om deelnemers ‘bij de les te houden’ is het belangrijk dat je verwachtingen waarmaakt. Een goede structuur van je presentatie is noodzaak. Wissel elementen goed met elkaar af. Bijvoorbeeld met een video, illustraties, beeld, live demonstraties, polls, deelnemersvragen of online how to’s. Anders dan bij het geven van een presentatie in een zaaltje, zit je gehoor niet fysiek tegenover je. Volgen ze je verhaal nog of lezen ze hun mail en scrollen ze door Facebook? Structuur krijg je alleen door een degelijke voorbereiding. Een goed webinar staat niet zomaar.

Zodra je meer ervaring hebt met webinars, zoek dan naar nieuwe formats, nieuwe invullingen of technieken. Vraag feedback van deelnemers. Alleen dan zet je deze één van de jongste communicatiemiddelen in voor effectieve kennisoverdracht.

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie

De werkweek van product specialist Cindy

10 tips voor een leukere en effectievere kantoordag

Contentmigratie: dit is het en zó pak je het aan

5 kijktips: onderwijs uit binnen- en buitenland in beeld

De werkweek van redacteur Annelies

Waarom krijgen we geen les in emoji’s?

Begrijp jij dit? Tips voor leesbare teksten

De werkweek van projectmanager Noortje