Op The Guardian stond een interessant artikel over scholen die het traditionele onderwijs de deur uit hebben gedaan en innovatief bezig zijn. Middels games en het prikkelen van de fantasie van leerlingen proberen zij de studenten klaar te stomen voor de 21e eeuw. Met het oog op Onderwijs 2032, een platform van staatssecretaris Sander Dekker waarin hij leerlingen, leraren, ouders en scholen oproept mee te praten over het onderwijs van de toekomst, wilden wij jullie dit artikel niet onthouden:

Klaar voor de 21e eeuw
De Quest to Learn school in New York is in 2009 opgericht met als doel ervoor te zorgen dat scholen voor de 21e eeuw klaargestoomd worden. Een tijdperk waarin de vooruitgang in de technologie niet meer tegen te houden is en we steeds meer te maken hebben met een mondiale samenleving.

Storytelling
Bij the Quest to Learn-lessen hebben we het niet over spellen als Mario of Twister. Bij deze games ontwikkeld zich het inlevingsvermogen van kinderen. Zo vinden er ‘storytelling’-activiteiten plaats als een manier om literaire structuren uit te leggen maar wordt er ook gebruik gemaakt van een ‘microdokter’ die een reis maakt door het lichaam van zijn patiënt om op die manier het vak biologie te geven.

Games voor alle leeftijden
Mededirecteur van de school, Arana Shapiro, zegt dat de beste games in meerdere klaslokalen en op meerdere niveaus gebruikt kunnen worden. Docenten presenteren aan het begin van en nieuw schooljaar het curriculum en ontwerpen vervolgens lessen en activiteiten die studenten de kennis en instrumenten geven voor uitdagingen.

Oplossingen ontwerpen
Shapiro legt uit dat de speellessen gedurende het jaar aangepast moeten worden aan de leerlingen. Hoe ouder de leerlingen worden, hoe minder gevoelig ze zijn voor fantasierijke en creatieve activiteiten. Hun nieuwsgierigheid naar fantasierijke activiteiten maakt dan plaats voor uitdagingen om oplossingen voor echte problemen te ontwerpen, zoals een oplossing tegen pesten.

Een school is zo goed als de docenten die er werken

Een school is zo goed als de docenten die er werken, zegt Shapiro. De vitale rol die zij in het onderwijs spelen wordt vaak vergeten, is Shapiro van mening. Ze voegt eraan toe: ,,Er wordt altijd nadruk gelegd op de productie van leraren. Wij willen docenten juist helpen om betere ontwerpers te worden. Zodat wij materialen ontwikkelen die kinderen interessant vinden en hen voorbereiden op de 21e eeuw.’’

Lees meer over scholen die het traditionele onderwijs de deur uit hebben gedaan op The Guardian.

Noortje Beumer maakt onderdeel uit van het social mediateam van Tekst 2000 / B1.

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen

Haal (veel) meer uit je LinkedIn

Zo wordt je verhaal letterlijk gehoord

Spelenderwijs: gamen maakt je slimmer