Wil je dat jouw content gezien wordt, dan moet je hoog eindigen bij de zoekmachineresultaten. Hoe kun je nu het best je vindbaarheid vergroten? Search Engine Optimization (SEO) is veel meer dan trefwoorden op je website plaatsen. We geven je een aantal handige tips waarmee jij kunt zorgen dat jouw verhaal gezien wordt en je beste vrienden wordt met Google.

Tip 1: Vraag het je doelgroep
Heb je er ooit over nagedacht waar jouw (potentiële) klant op zoekt? Misschien is de zoekterm waar jij je op focust wel heel anders dan wat je doelgroep uiteindelijk bij Google intikt. Vraag daarom aan je klanten waar zij op zouden zoeken (of hebben gezocht) om bij jouw bedrijf uit te komen. Heb je (nog) geen bestaand klantenbestand? Je kunt natuurlijk altijd gebruik maken van je eigen netwerk. In dit artikel lees je alles over waarom jouw klanten (en het gebruik van je gezonde verstand) zo belangrijk zijn voor welke zoekwoorden je gebruikt.

Tip 2: Specificeer je zoektermen
Wanneer je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je content gaan specificeren. Stel, je hebt een bedrijf waarmee je online trainingen geeft voor omgaan met stress. De zoekterm ‘online trainingen’ levert zo’n 29 miljoen resultaten op. Voeg daar een extra zoekwoord aan toe (bijvoorbeeld ‘online trainingen stress’) en je komt op 1/6 van de resultaten uit. En zo ga je door. Specificeren zorgt er daarnaast voor dat je focust op wat voor jou belangrijk is.

Tip 3: Begin met bloggen
Ja, echt. Bloggen zorgt ervoor dat je wordt gevonden. Door geregeld nieuwe content te plaatsen laat je Google zien dat er actie plaatsvindt op je website. En het is makkelijker dan je denkt. Maak bijvoorbeeld blogposts over je werk of over wat jou inspireert. Zolang het maar in het verlengde ligt van jouw bedrijf, dus niet opeens bloggen over die cursus Spaans die je laatst hebt gevolgd. Wil je beginnen met bloggen, maar heb je geen idee hoe? In deze whitepaper geven we je bruikbare tips en tricks.

Tip 4: Pak je website aan
Google is steeds slimmer geworden en jouw verhaal moet echt ergens over gaan. Relevante content is belangrijk! Hoe je ervoor zorgt dat jouw content écht gelezen wordt, lees je in deze blogpost. Daarnaast is alleen je homepage of een paar pagina’s vullen met SEO in je achterhoofd niet genoeg. Denk bijvoorbeeld aan de termen die je in je menu gebruikt, en voeg een blog toe met posts die relevant zijn voor jouw bedrijf en werkzaamheden. Blijf daarnaast geregeld je pagina’s updaten, om Google te laten zien dat er actie plaatsvindt op je website. En nieuwe content is niet alleen leuk voor Google, maar ook voor je websitebezoeker. Win-win!

Susan Muskee
Susan Muskee

Susan Muskee is freelance tekstschrijver en journalist, met een achtergrond in marketing. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Susan over branding: hoe je social media voor jouw organisatie zou kunnen inzetten tot de toegevoegde waarde van storytelling.

Thuiswerken als een Pro

Met industrieel erfgoed valt goed te werken

Easy as that? Hoe vervoeg je Engelse werkwoorden in het Nederlands?

Over ‘plakkerige’ stelletjes: hoe schrijf je ‘ervan uitgaan’?

Hoe schrijf je functienamen die uit meerdere woorden bestaan?

Hoe schrijf je samenstellingen met ‘online’?

Zo haal je meer uit je video-vergadering

Een ode aan e-learning: de voordelen van studeren vanaf je sofa

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel II]

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel I]