Er is iets vervelends aan de hand met Google. De zoekmachine ziet er nog min of meer hetzelfde uit als in de beginjaren.

Zoek eens via de Waybackmachine (sowieso een leuke site voor internetarcheologen) naar Google en klik op bijvoorbeeld een snapshot uit het jaar 2000. Zes letters. Blauw, rood, geel, blauw, groen, rood: Google. Geen toeters en bellen. Eén simpel invoerveld. Het oogt vertrouwd, maar de schijn bedriegt. Google is allang niet meer die eenvoudige zoekmachine uit 1998 die het aantal verwijzingen naar je site telt en zo een ranking samenstelt.

Google ‘leest’ in 2016, Google interpreteert, Google probeert uit te vogelen wát de informatie op de gevonden site toevoegt aan het groter geheel. Content is daarmee belangrijker dan het al was. Niet alleen voor de vaste bezoekers van de pagina’s, maar vooral ook om nieuwe bezoekers naar de site te krijgen. Een mooie site als uithangbord is niet genoeg.

Google wil iets te lezen hebben en graag elke dag iets nieuws. Grote nieuwssites als ad.nl en nu.nl beseffen dat als geen ander en laten nog geen kwartier verstrijken zonder nieuwe berichten. Zelfs ’s nachts worden de sites gevuld door correspondenten over heel de wereld. Voor de meeste bedrijven is dat niet haalbaar en overigens ook geen bedrijfsdoel. Maar een site zonder relevante content, die ook nog met enige regelmaat wordt ververst, is tegenwoordig voor Google en overigens ook voor Microsoft’s zoekmachine Bing slaapverwekkend. En dat zie je in de zoekresultaten. Of beter gezegd: dan zie je de site níet in de zoekresultaten.
Waar letten Google en Bing (dat even simplistisch oogt als Google) op bij het ‘lezen’ van content? Uit studies van Searchmetrics blijkt dat zoekmachines content steeds beter begrijpen. Als een artikel over autoverkoop gaat zal Google het hoger waarderen als er gerelateerde termen als ‘verbruik’, ‘veiligheid’, ‘garantie’, en ‘opties’ in staan. Zomaar keywords zonder inhoud in de header zetten om Google te verleiden is al jaren niet meer efficiënt. Zorgen dat er veel links naar de internetpagina verwijzen om zo hoger in de zoekresultaten te komen? Die html-trucjes helpen nog een beetje, maar Google en Bing slaan elkaar vooral op de schouders van het lachen.

Andermaal: Google ziet er nagenoeg hetzelfde uit als eind jaren ‘90, maar het is geen kleuter meer die niet kan lezen of schrijven, maar een jonge briljante student die relevante content en zinloze blabla feilloos van elkaar onderscheidt. Hoe Google en Bing hun zoektreffers precies ordenen is bedrijfsgeheim. Er wordt vermogens besteed om erachter te komen. Search Engine Optimization (SEO) is een bloeiende bedrijfstak.

Wie de formule van Google kraakt heeft goud in handen. Aanwijzingen zijn er natuurlijk genoeg. Veel activiteit op social media – veel likes, volgers, tweets en retweets – stuwen de betreffende pagina naar boven in de zoekresultaten, blijkt uit de onderzoeken. Ook al probeert Google luchtig te ontkennen dat al die inspanningen op social media veel uitmaken.

Maar bovenal: content is king. Daar zijn álle SEO-deskundigen het over eens. De hamvraag is natuurlijk: welke content vinden Google en Bing lezenswaardig? Dat is nu het leuke: content die u en ik ook interessant vinden. Wie op internet meer wil zijn dan een foldertje dat niemand leest, moet mensen actief betrekken bij de inhoud. Tekst 2000 / B1 adviseert en ondersteunt haar klanten bij dat traject.

Door actief en consequent aanwezig te zijn op social media, te bloggen en actief na te denken over relevante en toegankelijke content, trek je meer lezers, én de nieuwsgierige ogen van Google en Bing. Meer bereik en automatisch veel hoger in de zoekresultaten. Wie wil dat niet?

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?