Ook onderwijsinstellingen zetten social media in om ouders en (potentiële) leerlingen te bereiken. En vooral: om persoonlijk in contact te staan met studenten. In deze blog zoomen we in hoe je Instagram kunt inzetten in het onderwijs.

Ben je nog totaal onbekend met deze app? Lees dan eerst dit artikel van Radar dat antwoord geeft op de vraag: wat is Instagram en wat kan ik ermee?

Waarom als school op Instagram
Allereerst is het goed om te kijken waarom je op Instagram aanwezig zou moeten zijn. In deze video legt social media coach Kirsten Jassies uit dat je via Instagram – net als met andere social media – in gesprek kunt met leerlingen, in plaats van dat leerlingen enkel over je praten.

Interactie met studenten
Ook kun je zien wat er speelt op jouw onderwijsinstelling, interactie creëren met studenten, in contact komen met potentiële leerlingen en zowel de directie als leraren toegankelijker maken. Daarnaast betrek je leerlingen met Instagram op persoonlijke wijze bij het onderwijs dat ze volgen. Zo vraagt de Hogeschool van Amsterdam hun leerlingen foto’s te delen met de hashtags #ikendehva en #creatingtomorrow.

Laat de studenten het doen
Een leuke en persoonlijke toepassing van Instagram in het onderwijs is een zogenoemde student take-over, waarbij studenten het Instagram-account beheren van een studie, vakgroep of onderwijsinstelling. Iedere dag of een week lang post de student verschillende foto’s die het studieleven goed – en vooral: op een persoonlijke wijze – vastleggen. Een goed voorbeeld zijn de student take-overs van Design Academy Eindhoven, een account dat bijna 30.000 volgers heeft!

Feiten en cijfers
Wat is een goede tijd om te posten? Moet ik ook video’s plaatsen? Ach, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden. In dit artikel van Frankwatching lees je belangrijke lessons learned uit het onderzoek naar activiteiten van het hoger onderwijs in Nederland op Instagram, dat OBI4wan en NosCura eerder dit jaar deden. In het hele onderzoeksrapport lees je onder meer hoe vaak andere hogescholen en universiteiten commenten, liken en posten. Wist je bijvoorbeeld dat hbo’s meer video’s plaatsen dan universiteiten, en dat universiteiten weer meer reacties plaatsen dan hbo-instellingen? Laat je inspireren – en pas technieken en strategieën vervolgens op eigen, unieke wijze toe.

Leraren geven het voorbeeld
Behoor je niet tot het communicatieteam van jouw onderwijsinstelling? Ook als (hoog)leraar kun je Instagram op persoonlijke wijze inzetten. Bijvoorbeeld door een bijzonder goed geslaagd project te posten, een gekke selfie te maken tijdens colleges (taggen maar!) of een unieke hashtag in het leven te roepen om meer interactie te creëren met studenten. Kijk maar eens hoeveel moois je vindt met de #utrechtuniversity.

Instagram in de klas
Combineer theorie met de praktijk door real life Instagram-foto’s van bijzondere plekken op de wereld te integreren in de aardrijkskundeles. Jeugdige leerlingen activeer je door een fotoproject op te zetten en je kunt zelfs de presentielijst vervangen door studenten een mooie selfie te laten maken en te posten op Instagram.

Klaar om te posten
Hebben we jouw interesse gewekt, en ben je klaar om aan de slag te gaan? Maar weet je eigenlijk niet zo goed hoe je zo’n project aanvliegt? Hier vind je een kort stappenplan hoe je Instagram opzet op school.

Meer verdieping
Lees ook de blogs die wij eerder schreven over het gebruik van social media en nieuwe technologieën binnen de muren van het klaslokaal:

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?