Een vraaggesprek met Walmar Aardema van Bureau Drop over de nieuwe online tool Uptospeed.

Walmar Aardema weet hoe je mensen nieuwe dingen leert en vooral: hoe je zoiets het beste aanpakt op de werkvloer. Aardema is learning & development strateeg bij Bureau Drop, een HR-organisatie uit Utrecht, de stad waar ook Tekst 2000 / B1 is gevestigd.

Voor verschillende projecten heeft Tekst 2000 / B1 het afgelopen jaar een e-learningontwikkelaar geleverd aan Bureau Drop. Nu ligt er een nieuwe online tool klaar om nieuwe collega’s sneller en beter in te werken, zonder vooraf grote investeringen te hoeven doen qua tijd en geld. De naam: Uptospeed. We praten bij met Aardema.

Goede ideeën passen op een bierviltje en zijn vaak bedacht tijdens momenten dat je niet bewust met je werk bezig bent. Hoe is Uptospeed ontstaan?
‘Het begon allemaal tijdens een lange boswandeling. We zien dat veel organisaties het lastig vinden om nieuwe collega’s goed in te werken. Vaak wordt er veel informatie over de schutting gegooid in de hoop dat het landt bij de nieuwe collega.

Met de online tool Uptospeed draaien we het om: we zenden geen informatie, maar we geven handvatten in de vorm van opdrachten waarmee hij of zij zélf op zoek gaat. We zien dat deelnemers er plezier aan hebben. Het mag geen verrassing zijn dat dit veel beter werkt dan overladen worden met stapels papier met instructies of juist helemaal geen instructies te krijgen.’

Concreet, hoe ziet het eruit als ik als nieuwe collega met Uptospeed aan de slag ga?
‘Wij laten je actief op zoek gaan naar relevante antwoorden en connecties. We zenden dus niet zoals bij andere inwerkprogramma’s. We hebben een set van twaalf uitgebreide opdrachten bedacht die de basis vormen van iedere gedegen onboarding, zoals dat in vaktermen heet. Dat zijn opdrachten met als thema’s de missie van het bedrijf, het dagelijks werk en bijvoorbeeld geld.

Een organisatie kan je aanmelden op ons platform en koppelen aan een mentor, meestal een collega. De mentor ziet de voortgang. Je bent er ongeveer één tot twee uur per dag mee bezig gedurende een maand. Het traject wordt afgesloten met een presentatie en verbetervoorstel.’

Voor wie is deze nieuwe tool bedoeld?
‘We richten ons niet op specifieke sectoren, maar we zien wel dat Uptospeed vooral geschikt is voor functies in een kennisintensieve omgeving. We hebben ervaring met projectmanagers, salesafdelingen, engineers, kwaliteitsmedewerkers en IT’ers.’

Hoe ziet de toekomst van Uptospeed eruit wat jou betreft?
‘Ik geloof in het product. We hopen dat veel organisaties er voordeel uithalen en dat het inwerken van nieuwe collega’s voor iedereen leuker en succesvoller wordt.

We rekenen een vast bedrag per deelnemer, dus je komt als organisatie niet voor onverwachte kosten te staan. En het mooie is dat Uptospeed weinig voorbereiding kost en ook niet ingewikkeld is qua implementatie. Een win-winsituatie.

Op dit moment zijn we bezig met een pilot met de eerste deelnemers. We zoeken altijd bedrijven die willen meedoen.’

Wil je meer informatie of wil je je aanmelden voor de pilot van Uptospeed? Ga dan naar de site.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen

Haal (veel) meer uit je LinkedIn

Zo wordt je verhaal letterlijk gehoord

Spelenderwijs: gamen maakt je slimmer