Winkels, bedrijven, tijdschriften, hobbyisten en bloggers: alles en iedereen heeft tegenwoordig een nieuwsbrief. En waarom ook niet? Een nieuwsbrief kan een groot publiek bereiken en aan je te binden. Tenminste, als je het goed doet. Net zoals met alle social media, zijn er richtlijnen voor een goede nieuwsbrief, maar deze zijn gelukkig niet in beton gegoten. Desalniettemin is het slim om voordat je begint, je eerst goed te oriënteren.

Maak voor jezelf duidelijk wat je wil bereiken met de nieuwsbrief. Wil je als bedrijf laten zien wat voor kennis je in huis hebt? Wil je klanten of freelancers aan je binden? Of wil je simpelweg je passie delen met anderen? Stel een concreet doel en maak het vooral niet te breed. Zo voorkom je dat je de abonnees overspoelt met informatie. Maar maak het ook niet te smal: je moet immers genoeg te vertellen hebben om meerdere nieuwsbrieven mee te vullen.

Wat er in de nieuwsbrief komt, hangt dus nauw samen met je doel. Als je dit scherp hebt, weet de lezer ook wat deze van jou kan verwachten. Een goede tip is dan ook om in je nieuwsbrief één of twee vaste rubrieken en andere terugkerende elementen op te nemen. Maar dan ben je er nog niet. De nieuwsbrief moet worden vormgegeven en verzonden. Dat vergt geen webdesigners en ict’ers meer. Er zijn veel programma’s op de markt met sjablonen om een gelikte nieuwsbrief te maken. Sommige zijn zelfs gratis, of hebben een gratis starterspakket. Als je de smaak te pakken hebt, word je toch wel klant.

Gratis of niet, hangt vaak af van de frequentie en oplage van de nieuwsbrief. MailChimp, een van de bekendste applicaties, biedt bijvoorbeeld een gratis pakket aan voor een mailinglist tot 2000 abonnees. Wil je uitbreiden, dan moet je daar voor betalen. De software houdt ook bij hoe goed de nieuwsbrief wordt gelezen. MailChimp is niet de enige aanbieder. Een andere bekende is Constant Contact. Deze heeft geen gratis pakket, maar biedt een proefperiode van 60 dagen. Aweber heeft een proefperiode van 30 dagen. Hetzelfde geldt voor Cakemail. Andere opties zijn: Campaign Monitor, Good Bits en TinyLetter.

Die laatste is van de makers van MailChimp en helemaal gratis. Wel is het natuurlijk een wat minder uitgebreide variant. Keuze genoeg op het gebied van software om de eerste nieuwsbrief te maken en te verzenden. Aan de slag!

Tony Jacobs is freelance journalist en webredacteur. Hij studeerde journalistiek in Utrecht, waar hij woont en werkt. Sinds 2014 werkt hij voor Tekst 2000 / B1 aan allerlei uitdagende projecten. Vanaf 2016 blogt hij ook voor Tekst2000/B1 over digitalisering in het onderwijs, communicatie en apps. Zijn vrije tijd besteedt hij aan hardlopen, mindfulness en het leren van de Japanse taal.

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken