Een watertafel en een bouwhoek? Pff, dat is ouderwets. Nee, als je de kinderen van vandaag echt iets wil bijbrengen waar ze morgen wat aan hebben, bouw je een technieklokaal met virtual reality-brillen, digitale interactieve tafels en mini-robotjes.

Althans, dat is wat een basisschool in Eindhoven deze zomer deed. Het idee is dat de kinderen vroeg kennismaken met ict-technieken en programmeren. Een mooi voorbeeld van leerlingen die niet alleen leren werken met tablets en laptops (wat ze vaak al heel goed kunnen!), maar ook leren begrijpen hoe deze apparaten werken. Want goed ict-onderwijs gaat verder dan de klas overladen met iPads.

Hans de Boer, voorman van de ondernemersorganisatie VNO-NCW brak eind vorige maand nog een lans voor meer ict-onderwijs op de basisschool en de middelbare school. Volgens De Boer is deze kennis van groot belang, ongeacht welk beroep je kiest. Wie later goed mee wil komen, moet deze vaardigheden onder de knie hebben, vindt De Boer. ,,Vooral in deze tijd van digitalisering en robotisering.’’

Helemaal geen gek idee: ict neemt al jaren een steeds grotere plek in onze samenleving in. Daarnaast kunnen we bijna niet meer zonder in ons dagelijks leven en op ons werk. Ict-vaardigheden zijn daarom niet alleen belangrijk voor programmeurs, maar voor iedereen.

De Boer is niet de enige met deze mening. Een aantal basisscholen vroegen Kennisnet en brancheorganisatie PO Raad om hulp. Ook zij zijn van mening dat kennis van programmeren en ict van groot belang is. De vraag is alleen, hoe pak je dit als school aan?

Deze vraag werd bij twee schoolbesturen neergelegd, en resulteerde deze zomer in een leerlijn die door alle basisscholen is te gebruiken. Van de kleuterklas tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Ook de Europese overheid ziet het belang, en organiseert daarom sinds 2013 elk jaar de zogeheten ‘Codeweek’. Een week lang worden door heel Europa activiteiten gehouden die kinderen kennis moet laten maken met programmeren. Dit jaar wordt de week gehouden van 15 tot en met 23 oktober. Bibliotheken, scholen en andere organisaties die hieraan mee willen doen, kunnen via de website een toolkit downloaden en aanmelden. Blogger Frank Kool schreef er op deze plek al eerder over.

Dus laat die blokken in de bouwhoek maar voor wat ze zijn. Dit najaar bouwen de kinderen een app!

 

Tony Jacobs is freelance journalist en webredacteur. Hij studeerde journalistiek in Utrecht, waar hij woont en werkt. Sinds 2014 werkt hij voor Tekst 2000 / B1 aan allerlei uitdagende projecten. Vanaf 2016 blogt hij ook voor Tekst2000/B1 over digitalisering in het onderwijs, communicatie en apps. Zijn vrije tijd besteedt hij aan hardlopen, mindfulness en het leren van de Japanse taal.

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen

Haal (veel) meer uit je LinkedIn

Zo wordt je verhaal letterlijk gehoord

Spelenderwijs: gamen maakt je slimmer