Vriend worden met je collega’s of je baas op Facebook. Is dat een goed idee? Er is geen werkgever of werknemer die niet over die vraag heeft nagedacht, want voor beiden kan het ongemakkelijk voelen.
Het antwoord hangt af van het soort bedrijf waar je werkt. Is de onderneming heel actief op Facebook dan is de drempel om vrienden te worden klein. Als er veel jonge mensen werken is het zelfs standaard. Maar boven de 35 jaar verandert de houding. Dan vinden sommige mensen het ongepast om online teveel privé te delen met collega’s of de baas.
Maar vóór je Facebook ook inzet als zakelijk sociaal netwerk is een kritische blik door de inhoud van je Facebookpagina op zijn plaats. Ja, dat vrijgezellenfeest waarbij je buikdansend op de bar eindigde was onvergetelijk, maar het zal je carrière niet verder helpen. Gelukkig heeft Facebook tal van privacy settings. Gebruik ze! Maak groepen vrienden aan en bepaal wie wat mag zien. Die dronken foto’s? Bewaar ze voor de vrienden die er die avond bij waren. En stel in dat niemand iets op je timeline kan posten zonder jouw goedkeuring. Ja, al die foto’s uitzoeken en bepalen welke groepen vrienden ze mogen zien is een avond werk, maar zie het als het opruimen van de doos oude foto’s. Het kan ook heel leuk zijn.
Vrienden worden op Facebook heeft ook op de werkvloer voordelen. Je weet een beetje waar de ander buiten kantoortijden druk mee is. En Facebook houdt een perfecte verjaardagskalender bij. Wie vindt het niet leuk om door zijn collega’s gefeliciteerd te worden? Zie je vrienden van het werk als een mooie kans om te laten zien dat je ook op social media waardevol bent voor het bedrijf. Wie berichten van het bedrijf deelt, toont ook betrokkenheid.
Het is bovendien goed als je werkgever – een beetje – inzicht in je privéleven heeft. Een gesprek over thuis werken gaat eenvoudiger als je chef weet wat er speelt. En misschien dat die leidinggevende kwaliteiten als jeugdtrainer ook op de werkvloer van pas komen. En vice versa. Wellicht heeft je baas gedeelde interesses, vinden jullie dezelfde schrijvers leuk.
Enige behoedzaamheid is echter op zijn plaats. Kijk eerst of je collega’s ook vrienden zijn met de CEO voordat je enthousiast een vriendschapsverzoek stuurt. Niet in alle bedrijfsculturen is het gepast. Pas je aan.
Facebook is niet langer jouw exclusieve speeltuin, het is privé én zakelijk. Het is ook een netwerk zoals LinkedIn waar mensen werk vinden en zaken doen. Richt je Facebook dan ook zo in: met een groep zakelijke vrienden en echte vrienden. De 600 connecties op mijn Facebook komen – gelukkig – heus niet allemaal op mijn verjaardagsfeestje, maar ze lezen wel allemaal mijn zakelijke berichten.