Met de zomer voor de deur is de kans groot dat je iets minder actief bent op social media – en minder nieuwe content maakt voor jouw bedrijfswebsite. Met deze tips zorg je ervoor dat niemand jouw bedrijf online hoeft te missen in de zomermaanden. En dat je geen potentiële klanten kwijtraakt, terwijl jij zomervakantie viert aan het strand van Zuid-Frankrijk.
Laadt jouw website nog lekker snel?
Wist je dat de meeste sites de helft van hun (mobiele) bezoekers verliezen tijdens het laden van hun website? Blijf de laadsnelheid van jouw website dan ook regelmatig in de gaten houden.
• Via deze website van Google kun je zien hoe snel jouw website laadt op mobiele telefoons en het geschatte percentage bezoekersverlies.
• En met deze tool check je de laadsnelheid van jouw website in verschillende browsers (maar de uitkomst is wellicht lastig voor leken te interpreteren).
• Indien nodig zet je stappen via jouw websitebeheerder om je score te verbeteren.
• Ook op deze blog van Frankwatching.com vind je praktische tips om de snelheid van jouw site aan te pakken.
Produceer relevante zomercontent
Nog zo’n opvallend feitje: als jouw website geen goede content laat zien, zal zo’n 44% van je potentiële klanten afhaken, aldus deze infographic. Zonde als je deze zomer klanten en omzet misloopt, toch?
• Hoewel je in de zomer niet wekelijks nieuwe blogposts hoeft te publiceren, is het raadzaam om te controleren of jouw content op de homepage en belangrijkste pagina’s up-to-date is. Zodat een zomerse bezoekers niet als eerste stuit op een winterplaatje of (te) oude blogs.
• Heb je actuele evenementen op jouw site staan? Loop die even na: check of alle data kloppen en dat oude events van de kalender zijn gehaald. Een goede WordPress-plugin is Event Organiser.
• Plan regelmatig nieuwe content in, die automatisch verschijnt terwijl jij van je vakantie geniet. In jouw CMS kun je dit eenvoudig instellen voor jouw website.
• Buffer is een handige tool om deze ook geautomatiseerd op jouw social media te laten verschijnen. Of plan met Mailchimp een zomermailing in.
• Je kunt ook een zomerschema opstellen, waarbij je verschillende contentmakers uit jouw team voor een bepaalde week verantwoordelijk maakt voor alle online activiteit. Zo kun je bijvoorbeeld inhaken op zomerse actualiteiten, bijvoorbeeld rondom het WK Voetbal (kijk eens hier voor leuke inhakerinspiratie).
Zorg voor een contactmogelijkheid
Een van de grootste ergernissen van websitebezoekers is het ontbreken van een makkelijk te vinden e-mailadres, telefoonnummer of contactformulier. Ook al is jouw kantoor minder bezet in de zomer: zorg ervoor dat jouw websitebezoeker binnen no-time contact met jouw bedrijf op kan nemen. En dan ook verder wordt geholpen.
• Komt een inzending op het online contactformulier in de inbox van een collega binnen? Zet die om naar iemand die in juli en augustus niet op vakantie gaat.
• Is er niet 24/7 iemand telefonisch bereikbaar op kantoor? Zorg voor een goed voicemailapparaat dat iedere dag gecheckt wordt.
• Noteer – tijdelijk in de zomer – een mobiel nummer op je website van iemand die altijd bereikbaar is. Geen zorgen: je zult waarschijnlijk niet iedere dag gebeld worden, maar zo ben je er ook zeker van dat je geen nieuwe klanten misloopt.
P.S. Ook de bloggers bij Tekst 2000 / B1 nemen in juli en augustus een zomerstop. Nou ja, bij onze klanten en op ons kantoor in Utrecht werken we natuurlijk gewoon lekker door! Maar nieuwe blogs vind je weer op onze website vanaf september. In de zomer zijn we uiteraard actief op social media en zijn we telefonisch en via onze website bereikbaar. Geniet van je zomer!