Het gelijkheidsdenken is hopeloos ouderwets. Een relikwie uit de jaren ’70. Dat er geen aangeboren verschillen zijn in het gedrag van jongens en dat van meisjes, is grote flauwekul. En wie zijn de dupe van deze mythe? Juist: de jongens. Want de meiden doen het ineens veel beter.

Althans. Volgens sommige deskundigen. Zij betogen dat het ontkennen van de verschillen en de feminisering van het onderwijs nadelige gevolgen heeft voor jongens. Zelfs zo erg dat sommigen er weer aan denken om jongens en meisjes op scholen te scheiden. Sterker nog: in Amsterdam ligt er al een plan klaar. In 2018 moet daar, een halve eeuw nadat de laatste werd afgeschaft, een jongensschool openen.

Goed je best doen betekende in mijn schooltijd: luisteren naar de docent, huiswerk maken én op tijd inleveren, meedoen en concentreren. Eigenschappen die we belangrijk vinden en steeds meer zijn gaan waarderen. Maar nu lijken meiden daar veel beter in dan jongens.

En dat valt te zien in de cijfers: jongens nemen minder vaak deel aan het hoger onderwijs, dan meiden.  Ze volgen ook minder vaak de hogere onderwijsniveaus. Het voortijdige schooluitval is hoger bij jongens en ze studeren minder vaak af, meldt de Emancipatiemonitor 2016, van het CBS en SCP.

Ik krijg de kriebels van het jongens-meisjesdenken.  Maar de cijfers liegen niet. Steeds meer deskundigen lijken nu dan ook van dat ouderwetse ‘gelijkheidsdenken’  af te willen. Jongens en meisjes zijn wel degelijk anders, stellen ze.

,,De verschillen bestáán”, schrijven de wetenschappers, belast met het onderzoeken naar de oorzaken van de verschillen in studieresultaten, in het rapport ‘De jongens tegen de meisjes’. Deze verschillen liggen deels verankerd in onze genen, schrijft gedragsbioloog Alewijn Brouwer in het opiniestuk ‘Stop gendergelijkheid en accepteer juist de verschillen’.

Volgens Brouwer is jongensgedrag ongewenst en worden jongens beoordeeld naar een vrouwelijk referentiekader. Daardoor worden ze vaak gecorrigeerd en minder gewaardeerd.

Jongens zijn namelijk drukker, agressiever, ongehoorzamer en nemen meer risico. Typisch jongensgedrag, alleen niet welkom in de klas. Docenten, met name juffen, zouden daar anders mee moeten omgaan. Ook zouden scholen zich meer moeten richten op jongens.

Maar of een jongensschool een goed idee is, is nog maar de vraag. Uit onderzoeken blijkt dat jongens en meisjes beter leren als er meer meisjes in de klas zitten. Gescheiden klassen lijkt zelfs in het nadeel van jongens.

 

Tony Jacobs is freelance journalist en webredacteur. Hij studeerde journalistiek in Utrecht, waar hij woont en werkt. Sinds 2014 werkt hij voor Tekst 2000 / B1 aan allerlei uitdagende projecten. Vanaf 2016 blogt hij ook voor Tekst2000/B1 over digitalisering in het onderwijs, communicatie en apps. Zijn vrije tijd besteedt hij aan hardlopen, mindfulness en het leren van de Japanse taal.

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen