Leren wordt steeds meer digitaal. ,,En we zijn er nog lang niet,’’ zegt Tom Bos, algemeen manager bij NCOI Online Academy. ,,Maar er blijft ook behoefte aan klassikaal onderwijs.’’

Nu het economisch beter gaat investeren organisaties en bedrijven weer meer in opleidingen. De achterstand in opleidingen wordt ingehaald, want ook scholing is een bindmiddel om personeel vast te houden. ,,De doorsnee werknemer ziet dat de werkgever steeds meer online modules aan zal bieden voor basisvaardigheden zoals excell, time-managent, dat soort dingen. Veel wordt in kleine learning bytes aangeboden. Wij zijn dat flink aan het uitbreiden. Online kun je zelf heel veel leren. Als je dan klassikaal samen komt dan doe je dat voor de verdieping. De docent of trainer hoeft dan niet eerst nog de theoretische modellen uit te leggen.’’

Het aanbod online is overweldigend

,,Ja, er komt heel veel gratis en betaald beschikbaar. Eerst kon je via Google alles vinden wat je wilde, nu kun je ook online alles leren wat je wilt. Er is zoveel dat mensen zwemmen, ze verliezen structuur en discipline. Je ziet nu slagingspercentages van mensen die de online opleiding afronden die vaak onder de 10 procent komen. Dat is heel zorgelijk. Wie de mensen het beste gaat begeleiden zal online als beste uit de bus komen. Zonder opleiders wordt het moeilijk om kennis en kunde over te brengen.’’

Hoe toets je al die online vergaarde kennis?

,,Dat kan op heel nieuwe manieren. Een voorbeeld: We zijn nu met virtual reality bezig. Bijvoorbeeld hoe je moet presenteren voor een groep. Je zet de VR-bril op. Je staat dan voor een groep en dat wordt steeds realistischer. Je kiest hoeveel mensen in de zaal zitten. Sensoren meten je lichaamshouding, spraakvolume, snelheid, bewegingen en dat soort dingen. Als je om kijkt zie je je powerpoint, voor je de zaal. Je krijgt na afloop direct feedback over je prestaties. Dan ga je bijvoorbeeld training volgen en dan doe je het nóg een keer. Dan zie je of je leerdoelen beter worden.’’schermafbeelding-2016-10-19-om-16-33-22

Hoe kan de techniek nog meer helpen?

,,In de technologie zie je dat door machinelearning en big data je voorspellingen kunt doen of iemand het gaat halen. Dan kun je ook digitaal toetsen. Dat kan ook veel frequenter zodat er niet een paar momenten zijn wat weer voor de nodige examenstress zorgt. Dat zou een uitkomst zijn. We hebben veel volwassenen die de opleiding combineren met gezin en werk en dat is echt heel zwaar. Door de digitale mogelijkheden zien we wanneer iemand extra begeleiding nodig heeft, dan zie je aan de hand van iemands profiel dat hij waarschijnlijk minder naar de les zal gaan. Daar stuur je dan op bij. Zo helpen we als opleiders mensen echt naar hun doel. Met adaptief leren krijgt iedereen zijn eigen leerpad. We kunnen toetsen maken, waarbij aan iedere vraag een leerdoel zit. Na die toets zie je precies welke leerling of student een extra digitale leermodule nodig heeft. Dat kan op de basisschool maar ook bij het hoger onderwijs. Dat kun je ook nog koppelen aan iemands persoonlijkheidskenmerken en zo een nog beter leerprofiel maken.’’

Kom je nog wel een mens tegen?

,,Jazeker, jonge mensen zeggen: ik doe alles al digitaal. Als ik iets wil leren, vind ik het ook prettig om dat met andere mensen te doen. De goede mix maakt het zo effectief. Voor de NCOI Groep, waar zo’n zeventien opleiders onder vallen, is deeltijd klassikaal onderwijs nog steeds de hoofdmoot. Er blijft heel veel behoefte aan contact met anderen. Klassikaal onderwijs is ook een goede stok achter de deur om iedere zaterdag weer naar je opleiding te gaan te gaan.’’

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Thuiswerken als een Pro

Met industrieel erfgoed valt goed te werken

Easy as that? Hoe vervoeg je Engelse werkwoorden in het Nederlands?

Over ‘plakkerige’ stelletjes: hoe schrijf je ‘ervan uitgaan’?

Hoe schrijf je functienamen die uit meerdere woorden bestaan?

Hoe schrijf je samenstellingen met ‘online’?

Zo haal je meer uit je video-vergadering

Een ode aan e-learning: de voordelen van studeren vanaf je sofa

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel II]

3 tips van onze klanten voor verrassende online content [deel I]