Zes jaar geleden maakte de Amsterdamse Femke Manger de overstap van de reclamewereld naar zelfstandig copywriter en communicatiespecialist. Inmiddels huren bedrijven en organisaties als Centraal Beheer en DPA haar in voor het schrijven van commerciële en informatieve teksten. Van webteksten en nieuwsbrieven tot scripts voor bedrijfsvideo’s.
Haar jarenlange communicatie ervaring bundelt Femke in een praktische training die ingaat op klantgerichtheid, tekstopbouw en taalgebruik. Want wat blijkt: ontzettend veel bedrijven kunnen wel wat hulp gebruiken als het gaat om heldere klantcommunicatie. Onlangs gaf ze namens Tekst 2000 / B1 deze training aan de Gemeente Haarlem en de volgende staat alweer gepland.
Femke, waar moet een goede tekst volgens jou aan voldoen?
,,Of een tekst goed is of niet, baseer je niet alleen op de structuur. Of op het gebruik van makkelijke woorden. Voorop staat je kernboodschap. Veel bedrijven willen te veel vertellen in een tekst, waardoor die hoofdboodschap niet overkomt. Is dat klantgericht? Ik vind van niet. Een tekst, in welke vorm dan ook, hoeft niet altijd vriendelijk te zijn, maar moet een oplossing bieden voor degene die je aanschrijft. Wees dus proactief en leef je in in je klant.’’
Kun je zoiets trainen?
,,Zeker. In de trainingen die ik geef oefenen we het inleven in je klant. Onder andere door middel van een rollenspel. Ik verklap daar niet te veel over, maar de spiegel die deelnemers voorgehouden krijgen werkt. Daarna kijken we naar zaken als opbouw, tussenkopjes en structuur van een tekst. Als laatst komt taal aan bod, waarbij we de handige tool WizeNote inzetten.’’
Wat houdt dat programma in?
,,De technologie van WizeNote bepaalt automatisch het leesniveau van de door jou ingevoerde tekst. En geeft vervolgens aan waar je verbeteringen kunt doorvoeren om het leesniveau te optimaliseren voor jouw doelgroep. Denk aan opties voor het vervangen van moeilijke woorden door eenvoudige synoniemen. Of het aangeven van ingewikkelde, lange zinnen. WizeNote geeft tips, waarna je zelf actie kunt ondernemen. Zo maakt het begrijpelijk schrijven makkelijker.’’ |