Of het nu gaat om een lang en intensief executive search traject, of een eindredacteur die de volgende dag om 9.00 uur in actie moet komen. Annemarie Cooper en Gaby Stetter van B1 werven, selecteren en detacheren de beste contentmedewerkers voor ieder bedrijf. Hoe zij die pareltjes vinden? Daar maken zij geen geheim van. In deze blog vertellen zij over hun aanpak van een werving en selectietraject.
Ken je B1 nog niet? Tip: lees dan onze eerste blog, waarin Annemarie en Gaby zichzelf voorstellen.
- Weet wat je zoekt
Het klinkt eenvoudig: klus A moet geklaard worden vóór 1 september. En daar zijn extra handen voor nodig. Maar: welke vaardigheden zijn van essentieel belang? Wat voor type persoon hoort daarbij – en past diegene in het bestaande team? Om een contentklus binnen de deadline te laten slagen moet je eerst heel helder hebben wat daarvoor nodig is.
Bij Annemarie en Gaby zit dat fingerspitzengefühlwel goed. Zij werken al jarenlang samen met trouwe klanten uit de contentbranche, die zij door hun ervaring door en door kennen. Annemarie: ,,Bij sommige klanten hoeven we maar één kandidaat voor te stellen: zó goed kennen wij onze mensen en klanten.’’ Door haar kennis van de markt heeft B1 dan ook een trouwe klantenkring: eenmalige werving en selectie-opdrachten komen nauwelijks voor.
‘Bij sommige klanten hoeven we maar één kandidaat voor te stellen: zó goed kennen wij onze mensen en klanten’
- Beweeg mee met de contentmarkt
Van een juridisch vakblad tot e-learning voor middelbare scholieren: eigenlijk is content overal en alles is content. Maar een bèta redacteur die wiskundeopdrachten kan maken, weet waarschijnlijk niets van wetboeken af. Daarom clustert B1 ervaren contentmedewerkers in specialistische poules: educatie, medisch, juridisch en fiscaal. Daarmee kan B1 ook makkelijk meedeinen met de golfbewegingen in de markt.
Gaby legt uit: ,,Stel er zijn talloze medische kwalificatiedossiers aangepast. Dan moet ineens heel veel content voor medische opleidingen herschreven worden. Door onze poule met medisch geschoolde professionals, weten wij snel een groep redacteuren te mobiliseren.’’ Annemarie: ,,Wij weten feilloos waar de markt om gaat vragen, wij opereren er tenslotte al jarenlang in. De laatste tijd ligt er weer nadruk op toetsen ontwikkelen. Wij hebben dan een flink aantal gespecialiseerde toets-auteurs klaarstaan, waarmee we snel op die behoefte kunnen inspringen.’’
‘Trouw zijn aan klanten en onze kandidaten is voor ons heel belangrijk. Die loyaliteit krijg je ook terug’
- Ontmoet iedere dag nieuwe mensen
Zo’n database opbouwen met specialistische poules, duizenden ervaren freelancers en een rijke schare aan trouwe klanten duurt jaren. Het is daarnaast ook nog eens zaak om uit die specialistische poules net de goede persoonlijkheid te vinden die past bij de klant en klus.
Annemarie: ,,Ervaring en mensenkennis zijn essentieel. Iedere dag ontmoeten wij nieuwe mensen, die wij écht willen leren kennen. Natuurlijk gebruiken wij bijvoorbeeld ook LinkedIn, maar veel belangrijker: we onderhouden ons netwerk razend goed. Trouw zijn aan klanten en onze kandidaten is voor ons heel belangrijk. Andersom krijg je die loyaliteit ook terug.’’
- Wees oprecht geïnteresseerd
Zowel in je klanten als kandidaten. Wie zoeken zij? Wat hebben zij nodig? Waar liggen hun interesses, zowel op de werkvloer als daarbuiten? Wat zijn hun talenten? Hoe en waar komen die tot bloei? Annemarie: ,,Van nature geïnteresseerd zijn in mensen en hun verhaal is onmisbaar in dit vak.’’ Even belangrijk is het stellen van de juiste vragen, zowel aan opdrachtgevers als potentiële medewerkers.
Gaby: ,,En écht begaan en betrokken zijn bij mensen. Je bent bij ons niet één van de zovelen, zoals je dat soms bij grote uitzendbureaus kan ervaren.’’ Pas als je écht weet wat mensen drijft, is de kans groot dat een gedetacheerde kandidaat daadwerkelijk tot bloei komt en voor elkaar krijgt wat nodig is.
‘Een cv leg ik nooit op tafel, wij laten een kandidaat gewoon vertellen. Soms gaat het eerste half uur over hobby’s’
- Leg nooit een cv op tafel
Deze tip borduurt voort op de vorige. Jouw blik blijft namelijk maar al te makkelijk hangen op dat A4-tje, terwijl datzelfde cv in levende lijve tegenover je zit. Gaby: ,,Wij laten de kandidaat gewoon praten en vertellen wie hij of zij is.’’
Soms gaat het eerst wel een half uur over een hobby van iemand. ,,Dan pas komen we in het gesprek op zaken als: ‘Wat kun je?’ en ‘Wat zoek je?’ Die persoonlijke benadering kenmerkt ons in alles wat we doen.’’ Want een goede medewerker is niet alleen goed in wat hij doet, maar past óók qua persoonlijkheid bij het bedrijf en het bestaande team.
- Blijf altijd bereikbaar
Een goede recruiter staat altijd aan. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat een nieuwe contentmedewerker de volgende dag al aan de slag moet. Dus het werk gaat ook na zessen door. Annemarie: ,,Belt een klant na kantoortijd? Voor mij geen enkel probleem hoor. Grote kans dat je dan wel kinderen en honden op de achtergrond hoort.’’
Contact tussen klant, werving- en selectiebureau en kandidaat wordt ook steeds informeler, merkt Gaby. ,,Annemarie zegt altijd: ‘Een beller is sneller’. De laatste twee jaar verloopt dat contact meer en meer via WhatsApp. Zo krijgen we zaken snel geregeld. En is het voor ons dus nooit onmogelijk om de volgende dag iemand klaar te hebben staan voor een klant.’’