Nederlanders lazen in 1975 gemiddeld zo’n zes uur per week. Kunt u zich dat voorstellen? Zes uur. Dat is nogal wat. Nu is dat minder dan de helft. Tel daar de economische crisis en het nieuwe bestaan online bij op en je ziet de ramp voor de uitgeversbranche voor je.

De afgelopen periode hebben uitgeverijen 30 procent van hun omzet zien verdwijnen. Oplagen kelderden en adverteerders verhuisden met de consumenten mee naar het web. Het was, en is, niet makkelijk.

Maar er is licht aan het eind van de tunnel; het economisch bureau van ABN Amro kwam deze maand met goed nieuws. Voor het eerst sinds de crisis ziet de uitgeversbranche zijn omzet stijgen.

Het best presteren de boekenuitgevers. Zij zagen hun omzet vorig jaar ook al stijgen. En alhoewel het nog steeds een uitdaging is voor dagbladen en tijdschriften, meldt het bureau dat de moeilijkste jaren ook in deze sector voorbij zijn. Na acht lange jaren laten uitgevers de misère achter zich, denken de economen van de bank.

Het toverwoord laat zich makkelijk raden: digitalisering. Door de digitalisering van gedrukte media, moet de branche weer gaan floreren. Volgens het bureau komt dat nu goed op gang.

Het duurde allemaal zo lang, omdat zowel de consument als de uitgevers geen haast hadden. Uitgeverijen vreesden dat hun producten illegaal gedownload zouden worden en lezers houden liever een echt boek dan een e-reader vast.

Maar toch zit er nu (eindelijk, zoals ABN het noemt) vaart in de digitalisering. Goede afspraken met de verkopers hebben een deel van de angst bij uitgeverijen weggenomen. En doordat boekenuitgevers hun producten digitaal goedkoper aanbieden, wordt de lezer verleid met een e-reader of tablet op de bank te kruipen.

En dat is toch weer leuk nieuws, zo tegen het eind van het jaar. Vooral nu iedereen wel een tablet of e-reader heeft, lijkt niets de digitalisering nog in de weg te staan. Wellicht kunnen we met z’n allen zelfs onze leestijd weer een beetje opkrikken.

1975 zal het wel nooit meer worden. We hebben maar beperkt tijd en aandacht te verdelen. Maar stel je eens voor. Deze wintermaanden, heerlijk alleen ondergedompeld in talloze avonturen. Warm op de bank, schaaltje pepernoten erbij. En dat dan zes uur per week. Wat zou dat fijn zijn, zelfs met een e-reader.

 

Tony Jacobs is freelance journalist en webredacteur. Hij studeerde journalistiek in Utrecht, waar hij woont en werkt. Sinds 2014 werkt hij voor Tekst 2000 / B1 aan allerlei uitdagende projecten. Vanaf 2016 blogt hij ook voor Tekst2000/B1 over digitalisering in het onderwijs, communicatie en apps. Zijn vrije tijd besteedt hij aan hardlopen, mindfulness en het leren van de Japanse taal.

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen

Haal (veel) meer uit je LinkedIn

Zo wordt je verhaal letterlijk gehoord