Dat gemeentes steeds vaker en actiever gebruikmaken van social media is niet nieuw. Grote gemeentes sommeren hun communicatiemedewerkers vlijtig te twitteren, er zijn Facebookpagina’s waarop foto’s van werkzaamheden van Stadswerken geplaatst worden en een beetje gemeente heeft ook een eigen LinkedIn-account. Maar dat een gemeente nu zelfs inwoners oproept om selfies te maken om zo de stad van een probleem te verhelpen, is nieuw!
Wat is het geval? De liefdesbrug in Parijs – u kent hem vast: de Pont des Arts – bezwijkt onder de liefdessloten. Ieder verliefd stel hangt aan de brug een slotje op, wat er na al die jaren voor zorgt dat de gemeente de veiligheid van de gebruikers van de brug niet meer kan garanderen. Dus wat nu? De brug neerhalen? Geen optie! De slotjes dan maar van de brug afhalen? Dat vergeven de verliefde stelletjes die er ooit een slot ophingen het gemeentebestuur nooit! Dus kwamen een paar communicatiegenieën van de gemeente Parijs tot de ideale oplossing: laat alle verliefden een selfie nemen en die op internet zetten. Op de site www.lovewithoutlocks.paris.fr kunnen de koppels vervolgens deze foto’s plaatsen.
Een definitieve oplossing voor het probleem is deze fotoactie overigens niet. Burgemeester Hidalgo heeft haar medewerkers gevraagd om naar een definitieve oplossing voor het probleem te zoeken.
Geheel onterecht is dat niet, want in juli dit jaar bezweek al een deel van de leuning van de Pont des Arts. Gekscherend wordt gezegd dat de brug bezwijkt onder de ‘last van de liefde’. In 2008 doken de eerste sloten in Parijs op en ook in andere steden worden veel en vaak liefdessloten aan bruggen gehangen. Parijs is echter de enige stad die maatregelen neemt tegen deze toeristische, verliefde attractie.