Met 35 vaste medewerkers en een actieve flexibele schil van 150 freelancers, is Tekst 2000 al jarenlang een vaste speler in de contentmarkt. Wie zijn die contentprofessionals die bij ons werken? En welke contenttrajecten voeren zij uit voor klanten?
Projectmanagers Femke van Dijk, Marianne Griffioen en Noortje Beumer bieden een kijkje achter de schermen van Tekst 2000.

Van links naar rechts: Marianne Griffioen, Femke van Dijk en Noortje Beumer.

Bij Tekst 2000 leggen klanten omvangrijke contenttrajecten neer die ook nog eens onder hoge tijdsdruk moeten worden uitgevoerd. Wat voor projecten leiden jullie zoal?

Femke: ,,Eigenlijk kun je stellen dat Tekst 2000 alles doet rondom content. Daar valt ontzettend veel onder. Bijvoorbeeld het digitaliseren van studiemateriaal en het invoeren van teksten en afbeeldingen in een content management system. Maar ook de redactie van medische boeken voor het bedrijfsleven en alles wat daar tussen zit.”

Marianne: ,,Zo werken we dagelijks aan e-learning, contentmigratie en het ontwikkelen van lesmethodes. Voor educatieve uitgeverijen, maar ook voor interne opleidingen van grote corporates. Bij die processen nemen we een klant al het werk uit handen en is één van ons het centrale aanspreekpunt. Is er extra capaciteit nodig? Dan schakelen we onze collega’s van B1 in.”

,,We zeggen nooit ‘nee’ als er iets gedaan moet worden”

Hoe werkt die kruisbestuiving met B1?

Marianne: ,,Doordat wij veel bij klanten op kantoor werken, kunnen wij hen meer werk uit handen nemen. We zeggen nooit ‘nee’ als er iets gedaan moet worden. Zijn er meer contentmedewerkers nodig, dan heeft B1 dat als dat nodig is de volgende dag geregeld.’’

Goed, we gaan aan de slag met een nieuw contenttraject. Wat is jullie rol?

Noortje: ,,Planning en budget bewaken, teams aansturen en motiveren, gewerkte uren bijhouden en als het nodig is opschalen in capaciteit. Regelmatig stemmen we zaken af met onze klanten.’’

Femke: ,,En problemen oplossen. Dat gebeurt minimaal een keer per project. De complexiteit van een contentproject wordt nog wel eens onderschat. Gaat het niet zoals van tevoren is bedacht, dan gaan we opnieuw met de klant om tafel.’’

Wat ging er onlangs nog mis?

Marianne: ,,Mijn team heeft net een rekenmethode opgeleverd voor groep 3. Nu blijkt dat de kinderen te veel moeten lezen in deze methode, terwijl ze dat in groep 3 nog niet kunnen. Dus regelen wij direct dat de bijbehorende audio online gepubliceerd wordt.’’

,,We regelen het altijd, linksom of rechtsom”

Schiet je dan niet in de stress?

Marianne: ,,Absoluut niet. Ik heb al zoveel projecten voor educatieve uitgevers uitgevoerd. Dan weet je heel goed hoe je zoiets aan moet pakken.’’

Femke: ,,Kopij komt vaak te laat, revisies duren langer. In het eerste jaar dat ik voor Tekst 2000 werkte kwam er veel op me af, maar in dat jaar heb ik óók geleerd wat hard werken is en hoeveel voldoening het geeft als je een deadline haalt. En dat we het altijd regelen, linksom of rechtsom.’’

Noortje: ,,Ik denk ook dat die instelling en werkwijze ons kenmerkt. Als het je zelf niet lukt de contentklus te klaren, dan bel je Tekst 2000. Want wij krijgen het voor elkaar.’’

,,Lukt de contentklus niet? Dan bel je Tekst 2000.”

Waarom zouden klanten het zelf niet voor elkaar krijgen?

Noortje: ,,Ze verkijken zich op de complexiteit van de techniek of het ontbreekt aan capaciteit. Natuurlijk kunnen klanten ook een flexibele schil inzetten. Maar er gaat ontzettend veel tijd zitten in het inwerken, controleren en aansturen van een team en het bijhouden van de planningen. Wij staan altijd aan en communiceren duidelijk met de klant. Dat is echt een toegevoegde waarde.’’

Femke: ,,Een voorbeeld: voor één van onze klanten stuur ik een team van tien redacteuren aan. Maar voor de klant ben ik het enige aanspreekpunt. Dat ontzorgt.’’

Marianne: ,,Er zijn ook niet veel bedrijven die de capaciteit hebben om snel grote reken- en taalmethodes op te zetten. Wij kunnen door onze grote kennispoules en de samenwerking met B1 heel makkelijk en snel opschalen.’’

Noortje: ,,Bij Tekst 2000 kloppen we onszelf niet op de borst. Maar het feit dat we vaak worden teruggevraagd voor nieuwe opdrachten, en dat klanten ons ook heel geregeld bij andere relaties tippen… dat zijn eigenlijk de allergrootste complimenten voor ons.’’

Staat er een groot contenttraject op de planning, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je op zoek naar goede contentspecialisten om je deadline te halen? Tekst 2000 heeft meer dan 30 jaar ervaring en helpt je graag op weg. Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

,,Lukt de contentklus niet? Dan bel je Tekst 2000”

Hoe mediawijs is jouw kind? Tips voor veilig online gedrag

Pakkende video met Instagram ‘Clips’ – en nóg 3 nieuwe snufjes van grote sociale media

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie

De werkweek van product specialist Cindy