Ik ben er niet graag, maar laatst was ik weer in ‘s Nederlands grootste supermarkt. De overdaad aan producten is overweldigend, maar ach, wie houdt er nu niet van diversiteit? Ik zou me natuurlijk kunnen ergeren aan het feit dat diversiteit in de supermarkt betekent dat je uit 20 verschillende soorten wasmiddel kunt kiezen of, nog beter, het hele jaar door ongeacht het seizoen kunt kiezen uit dezelfde drie soorten groenten. Maar laat ik dat voor de verandering nu eens niet doen. Tomaten, broccoli en courgette zijn immers heerlijk en je kunt er pastasaus mee maken.

De Loterij
Stel nou dat je niet meer zou hoeven koken? Stel je wint de loterij, zou je zelf blijven koken? En blijf je dan werken? Waarom zou je werken? Als ik de loterij zou winnen, zou ik stoppen met werken en op een of ander eiland met mijn billen in de zon gaan liggen, dik en bruin worden. Hoewel het misschien voor de hand ligt er zo over te denken, zou ik hiermee vooral aangeven niets te willen. Geen passie te hebben. En als dat zo zou zijn, zou ik net zo goed meteen kunnen stoppen met werken.

De vraag waarom je zou werken lijkt een stomme vraag. Iedereen werkt en waarom zou je niet werken? Je moet natuurlijk voorzien in primaire behoeften en misschien heb je wel verplichtingen zoals een hypotheek of kinderen. Is dat dan de reden dat je iedere ochtend naar je werk gaat? Maar waar doe je het dan precies voor? Voor de marktconforme cao? Omdat je altijd al manager had willen worden? Je wilt je graag nuttig voelen? Omdat je voor grote merken mag werken zoals ‘s werelds grootste schoenenfabrikant, bierproducent of ‘s Nederlands grootste supermarkt?

Verderop in de supermarkt, bij de broodafdeling, lees ik de grootste onzin ooit: ‘Brood met liefde en passie’!? Buiten dat het klinkt alsof de bakker er iets van zichzelf ingestopt heeft, is het ook gewoon niet waar. Het is dezelfde kleffe troep die ze daar al verkochten maar dan in een papieren zak.

Hoop
Hoe ergerlijk de holle marketing achter dit machinaal vervaardigde brood ook is, er gloort hoop in de opkomst ervan. Als een supermarkt als deze door heeft dat er behoefte is aan dit soort producten, betekent dat namelijk wél dat die behoefte er daadwerkelijk is. Dit is een bedrijf dat niets aanbiedt dat niet verkoopt. Als je me niet gelooft, verwijs ik je naar de afdeling groente en fruit.

De reden dat mijn oog op dit brood valt, is dat ik die specifieke behoefte deel. Ik verlang naar écht brood van een bakker, naar groente van de groenteman en vlees van de slager. Ik hou van avocado die er van binnen niet uit ziet als een pakje boter en van winkeltjes waar iemand staat die houdt van wat hij of zij maakt. Kwaliteit van leven, genieten van goed eten met de juiste ingrediënten, met een glas wijn en echte gespreksonderwerpen. Het mag ergens over gaan en het hoeft nergens over te gaan. Goed eten, gezelligheid, vriendschap, dat soort dingen.

Waarom wel
Dus het antwoord op de vraag waarom ik zou werken is niet: “Waarom niet?” Het is ook niet dat ik mezelf nuttig wil voelen en ook niet dat ik een kans wil hebben om voor een marktconform salaris bij een fortune 500 company te werken. I couldn’t care less. Zelfs het hebben van verplichtingen is niet de reden dat ik ga werken.

Het antwoord is dat ik bezig wil zijn met de dingen waar ik om geef en met mensen waarvan ik hou. En hopelijk komen daar producten uit waar anderen ook iets om geven. Daarvoor zou je moeten werken. Omdat het fijn om bezig te zijn met waar je van houdt. Omdat je daarvan kunt genieten en daar goed in mag zijn. Omdat je door te doen wat bij jou past daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wereld. Omdat dát diversiteit is. Als je nu nog niet kunt leven van wat je het liefste doet, is het de moeite waard om te zorgen dat je dat wel kunt. Desnoods begint dat bij ’s Nederlads grootste supermarkt. Zodat mensen dan uiteindelijk naar je toe komen en zeggen: “hé wil jij dat voor mij maken?” En dat jij dan zegt, “met liefde en passie!”

Content maken en delen in andere tijden

Blijf levenslang leren anders halen robots je in

Doe jij al aan digitale content atomisatie?

Apple verbetert onze online privacy (maar daar is niet iedereen blij mee)

Kunskapsskolan: onderwijs op maat uit Zweden

Het klaslokaal wordt onherkenbaar door deze vijf revoluties

Een webrubriek over de verengelsing van onze taal, hoe koel is dat?

Acht tips voor een spetterend schooljaar

Mag het een miljoentje meer zijn?

Hoe gebruik je Instagram in het onderwijs?