Vandaag is de laatste dag van de EU Codeweek. Een week waarin door heel Europa gratis workshops en andere evenementen plaatsvinden om kinderen enthousiast te maken voor coderen en programmeren. Zodat ze niet alleen maar gamen, maar ook weten welke techniek daarachter schuilgaat. En misschien ook zelf gaan programmeren.

Afgelopen dinsdag waren mijn zoon Klaas en een paar schoolvriendjes uitgenodigd voor de workshop Codebot: Denken als een programmeur, georganiseerd door IJsfontein. IJsfontein is een bedrijf dat speelse, interactieve media maakt die leren stimuleren.

’s Ochtends werden tien kinderen tussen de 9 en 12 jaar ontvangen op hun kantoor op het Westergasterrein in Amsterdam. Daar kregen ze op laagdrempelige wijze uitleg over hoe een computer werkt. Computers zijn dom. Ze doen niks vanzelf. Je moet ze alles uiteggen. Duh!

Aan de hand van een praktische situatie werd dat concreet gemaakt: het oversteken van een drukke straat. Hoe leg je dat uit in natuurlijke (mensen)taal? En hoe leg je dat dan uit in computertaal?

Verdeeld over vier teams moesten de kinderen een ‘programma schrijven’ om een robotje de straat over te laten steken. Bij het oversteken kwamen ze obstakels tegen waar ze omheen moesten of die ze uit de weg moesten ruimen. Het schrijven van dat programma gebeurde niet op de computer, maar op een mat met robotjes. En er was een bord met schuifjes waarop de codes werden gezet.

Praktisch, concreet en spannend, want het team dat het snelst de overkant bereikte had gewonnen. De kinderen kwamen unaniem enthousiast uit de workshop en ook echt een stukje wijzer. Vooral dat computers dom zijn was een enorme eye opener. Thuis wordt er vrolijk verder geoefend en geprogrammeerd met onder andere Scratch, Spark, Lego Mindstorms, Make Minecraft. Het werkt!

Vandaag wordt de Codeweek afgesloten met een 24-uurs Hackathon waarin honderd ambitieuze, jonge designers en developers in teams strijden om de meest vernieuwende app te ontwikkelen die programmeren en coderen makkelijker maken. Het team dat de beste app ontwikkelt wint een trip naar Google Ventures in Londen.

Als Klaas en zijn vriendjes nog een paar van deze workshops volgen en vooral ook veel oefenen, zijn zij misschien wel een keer te gast bij Google. Bij deze meld ik me vast aan als hulpouder.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken

Fan van De Luizenmoeder? Deze series over onderwijs moet je ook kijken

Deze contentmakers uit het onderwijs móét je volgen