Een vraag die veel particulieren en bedrijven bezig houdt: wanneer is het beste tijdstip om iets op social media te plaatsen. Kan je die ene leuke foto uit Griekenland het beste ’s ochtends op Facebook plaatsen voor het grootste bereik? En kan je die ene tweet er wel om 15.00 uur uit sturen? The Payroll Blog maakte een interessante infographic over wanneer je het beste op social media kunt posten (en wanneer je vooral niét iets moet posten).
Van 09.00 tot 15.00 uur
Wist je bijvoorbeeld dat Twitter op maandagen en dinsdagen vooral veel gebruikt wordt? Van 09.00 tot 15.00 uur heb je de meeste kans van slagen met je tweets. LinkedIn, vooral een zakelijk social mediakanaal, wordt daarentegen vooral eind van de middag goed en veel bezocht. Tussen 17.00 en 18.00 uur zijn de harde werkers allemaal actief bezig hun profiel aan te passen of updates van hun collega’s of potentiële klanten door te nemen. Vooral op dinsdag en donderdag speuren de netwerkers naar interessante nieuwtjes op LinkedIn.
Piektijden Facebook
En dan missen we nog een belangrijke speler: Facebook. Verwacht wordt dat Facebook 24/7 on-going is en geen piektijden kent. Niets is minder waar. Van 13.00 tot 16.00 uur heb je het hoogst aantal ‘clicks’. Op woensdagmiddag 15.00 uur is het booming business op Facebook; dan maak je het meeste kans tot succes.
Geen bereik
Naast gunstige tijden om content online te plaatsen zijn er natuurlijk ook tijdstippen waarop je weinig tot geen bereik hebt. In de weekenden wordt je afgeraden om vóór 08.00 en na 20.00 uur iets op Facebook te plaatsen. Je tweets worden na 20.00 uur en op vrijdag zelfs na 15.00 uur niet tot nauwelijks gelezen en LinkedIn verkeert doordeweeks tussen 22.00 en 06.00 uur in rustig vaarwater.
Ook Pinterest, Tumblr en Google+ zijn in de infographic opgenomen. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee!