De overheid ziet het ook: de maatschappij verandert, dus het onderwijs moet mee veranderen. Daarom is sinds november 2014 Onderwijs2032 gestart. Een platform waarop ouders, leerlingen, leraren en andere belangstellenden hun ideeën over een nieuw curriculum kunnen delen. Hoofdvraag: Hoe kunnen we kinderen die nu naar school gaan, zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032? Een fantastisch initiatief. Inmiddels is de brainstormfase voorbij en is op de site van de Rijksoverheid te zien wat daarvan het resultaat is. Tot mijn grote vreugde wordt er onderscheid gemaakt tussen drie thema’s: kennis, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke toerusting.

Rekenen, taal & mindfulness
Want toen staatssecretaris Sander Dekker zijn initiatief in november aan tafel bij De Wereld Draait Door uit de doeken deed, was ik even bang dat het hem alleen om kennis te doen zou zijn. Op het moment dat iemand via Twitter liet weten dat de juf van het jaar naast rekenen en taal ook mindfulness doceert, wist de staatssecretaris niet waar het over ging. ‘Het is een populair iets, mindfulness, maar ik weet niet wat het is,’ bekende hij aan Matthijs van Nieuwkerk. Dat weet hij inmiddels vast wel, want mindfulness staat bovenaan bij het thema ‘persoonlijke ontwikkeling’.

Misschien wist Dekker het aan tafel bij de ‘DWDD’ ook al, maar schaamde hij zich daarvoor. Zou kunnen, want naast een (groeiende) groep voorstanders, roept mindfulness bij veel mensen – onder andere bij mij – iets iebeligs op. Zweverig! Hippie! Blote voeten! Zélfs nu ik inmiddels overtuigd ben van de voordelen.

Geluk en succes
Volgens onderzoekers is mindfulness de sleutel tot geluk. Ik las het onlangs weer in een zelfhulpboek waar ik van onder de indruk ben, De 13 geboden – Dertien dingen die mentaal sterke mensen niet doen van Amy Morin. Het staat vol praktische tips en richtlijnen voor meer geluk en succes. Privé en in het werkende leven. Echt. Morin heeft het dus ook over mindfulness: ‘Uit onderzoek blijkt dat mindfulness vergelijkbare voordelen biedt als meditatie: minder stress, minder depressiesymptomen, beter geheugen, minder emotionele reacties en zelfs verbeterde relaties.’

Leven in het moment
Mindfulness wordt in verband gebracht met lichamelijke gezondheidswinst, zoals verhoogde immuunfunctie en minder ontstekingen door stress. In plaats van na te denken over wat er goed of slecht is of over hoe dingen zouden moeten zijn, kun je dankzij mindfulness je gedachten accepteren voor wat ze op dat moment zijn. Mindfulness vergroot je bewustzijn en helpt je om je bewust te zijn van elke activiteit in de loop van de dag. Het stimuleert je om beter tegen alleen-zijn te kunnen en helpt je in het moment te leven.

Niks zweverigs aan! Alleen maar pluspunten die zorgen dat leerlingen optimaal kennis kunnen opnemen en goed met klasgenoten kunnen omgaan. En hoe fijn is het als ze deze vaardigheden later kunnen toepassen in het werkende leven, waarin ze onder tijdsdruk komen te staan, targets niet halen, een lange adem nodig hebben om een eigen zaak van de grond te tillen, botsen met een opdrachtgever of moeite hebben om zenuwen in bedwang te houden voor een presentatie.

Mindfulness voor kinderen
In Kikker zit stil, een documentaire over mindfulnesstraining voor kinderen, vertelt trainer Eline Snel dat de schooldirecteuren die ze een cursus mindfulness gaf, haar vroegen een training voor kinderen te ontwikkelen. De directeuren hadden gewild dat ze de cursus op jonge leeftijd hadden kunnen volgen, want zeiden ze: ‘Dan hadden we in het latere leven andere keuzes gemaakt en waren we anders met moeilijkheden om gegaan.’ I rest my case.

Alle mobieltjes de klas uit?

Het is tijd voor WhatsApp etiquette op de werkvloer

Scoren op Facebook met inhakers

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?