Articulate Storyline 2 is hard op weg om dé standaard tool te worden voor educatieve auteurs. Tekst 2000 / B1 heeft een team versie 2 van de software binnenstebuiten laten keren om de mogelijkheden en de onmogelijkheden te ontdekken. ,,Wij zijn heel enthousiast over Storyline geworden en hebben daarom meteen geïnvesteerd in opleidingen.’’

‘Bouw e-learning en training snel en makkelijk.’ De reclameslogans van Articulate Storyline 2 liegen er niet om: voor e-learningbedrijven heeft dit programma de toekomst. Niet alleen zijn de mogelijkheden met Articulate Storyline 2 eindeloos, het is ook nog eens een mooi programma om mee te werken. Om die reden besloot Tekst 2000 / B1 te investeren in kennis met betrekking tot Articulate. Geënthousiasmeerd door een aantal praktijkvoorbeelden gebouwd in Storyline, volgden een viertal medewerkers van Tekst 2000 / B1 detachering onlangs een opleiding Articulate Storyline 2. Zij hebben met een kritisch oog gekeken naar de (on)mogelijkheden binnen het programma.

Articulate Storyline is een veelzijdige en flexibele auteurstool waarin visueel aantrekkelijke e-learning cursussen, toetsen, enquêtes en presentaties met complexe interacties gebouwd kunnen worden. Niet teveel woorden, laat het zíen, is het motto van de makers. De grote kracht van het programma is de HTML5-output. Gebouwd lesmateriaal kan gepubliceerd worden voor iPad’s, desktops, laptops, Android tablets en screenreaders en voldoet aan de SCORM- en AICC standaarden.

Storyline, waarvan versie 1 vier jaar geleden het licht zag, heeft vanaf het begin gekozen voor een interface die heel sterk lijkt op Powerpoint. Dat maakt het gebruik intuïtief. Door middel van lagen en tijdlijnen kunnen tekst, video en audio naadloos op elkaar worden aangesloten. Pagina’s kunnen vanuit een blanco scherm worden gebouwd, maar er zijn ook een groot aantal templates beschikbaar en uiteraard kan een uitgever ook zijn eigen templates toevoegen.
 

Animatiepaden maken het mogelijk objecten, heel soepel, op het scherm te laten bewegen. Hiermee kan de nadruk op bepaalde elementen in een pagina worden gelegd, of een voor en na situatie worden getoond. Door gebruik van triggers en variabelen kunnen feedback en lightboxes op elk gewenst moment in een scherm worden geplaatst. Omdat de feedback op een layer wordt geplaatst is het mogelijk audio, tekst, afbeeldingen, video, schermopnames, knoppen, en interacties te gebruiken. Met al deze functies is het ook mogelijk spelelementen in een pagina te bouwen. Storyline zit tjokvol technische mogelijkheden die het mogelijk maken vernieuwend lesmateriaal te bouwen dat zeker de aandacht van de student zal vasthouden.

,,Storyline is een zeer complete auteurstool,’’ zegt projectmanager Noortje Beumer van Tekst 2000 / B1. ,,Niet voor niets wordt de software dé standaard voor veel uitgevers. Wij zijn er enthousiast over.’’ Tekst 2000 / B1 heeft de mogelijkheden van Articulate Storyline 2 bestudeerd en ook gezien hoe de software zo efficiënt mogelijk ingezet kan worden door haar medewerkers. ,,De mogelijkheden zijn eindeloos. En misschien is dat ook meteen het enige probleem voor de gebruikers. Welke elementen gebruik je wel en welke niet? Schrijvers en uitgevers weten exact hoe ze een digitale lesmethode willen, maar laten de bouw ervan graag aan anderen over. Het Articulate-team van Tekst 2000 / B1 is er klaar voor.’’

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Alle mobieltjes de klas uit?

Het is tijd voor WhatsApp etiquette op de werkvloer

Scoren op Facebook met inhakers

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?