In het onderwijs wordt niet alleen continu de vraag gesteld wat we moeten leren en hoe we moeten leren, maar ook wanneer we moeten leren. Dat je in de kleuterklas niet de stelling van Pythagoras voor je kiezen krijgt, mag duidelijk zijn. Maar op welke leeftijd kan je kinderen het beste een voorsprong geven in bijvoorbeeld de Engelse taal? Of wanneer moet je beginnen met seksuele voorlichting?
Op de basisschool is het volwassen leven nog ver weg. Pas op de middelbare school wordt er begonnen om na te denken over een geschikte studie. Hoogleraar Diederik Roest gaat een stapje verder met zijn project Online colleges voor leerlingen in groep 7 en 8.
Roest, hoogleraar theoretische natuurkunde, ziet in basisschoolkinderen een gretig publiek vanwege de nieuwsgierigheid die bij die leeftijd hoort. Hij vindt het zonde dat hier niet op wordt ingespeeld. Samen met zes collega’s wil hij jonge kinderen van 11-12 jaar enthousiast maken voor de wetenschap. Door middel van online video’s en bijhorende opdrachten hoopt hij dat kinderen de wetenschap omarmen. Hij laat ze door onderzoek en nadenken zelf de antwoorden op vragen vinden. Inmiddels hebben al meer dan zestig scholen een beroep gedaan op de colleges van Roest en zijn team, en de reacties van de kinderen zijn positief.
Dat een toekomst als wetenschapper veel basisschoolkinderen spannend in de oren klinkt, daar hoeft niet aan getwijfeld te worden. Wie heeft er vroeger niet van gedroomd om in een lange witte laboratoriumjas allerlei gevaarlijke stoffen met een geweldige explosie bij elkaar te brengen?
Toch kan je je afvragen hoeveel toegevoegde waarde deze brug tussen universiteit en basisschool heeft. Kunnen leerlingen niet gewoon van hun eigen meester of juf te horen krijgen hoe het zit met de maan en de zon? Helpt dit echt om jonge leerlingen voor te bereiden? De overstap van groep 8 naar de brugklas is in die levensfase al een enorme sprong voorwaarts.
Anderzijds: geheel nieuw is dit concept ook niet. Velen van ons hebben op jonge leeftijd een politieagent of brandweerman voor de klas gehad die voorlichting gaf over bijvoorbeeld vuurwerk of verboden middelen. Een nieuw gezicht voor de klas en een nieuwe methode kan misschien net dat verschil maken waardoor een wetenschapper in spé zijn passie ontdekt. Wie weet zal een toekomstige Nobelprijswinnaar zijn of haar dankrede beginnen met de woorden: ,,Het begon voor mij in groep 7…’’