We liggen allemaal in de digitale wurggreep van die ‘onbetrouwbare, liegende, megalomane, schijnheilige, privacyschendende blauwe teringsite’. Aldus Arjen Lubach. Stevige woorden over ’s werelds grootste social media kanaal. Als het aan Lubach ligt, gaan we allemaal van Facebook. Doe jij mee – en verwijder jij ook jouw (bedrijfs)account?
Het kan je niet ontgaan zijn: oprichter Mark Zuckerberg en Facebook’s privacybeleid lagen vorige week onder vuur. Media noemden het zelfs ‘de grootste privacy-crisis van de eeuw’. Zo gaat het onder meer over het (op niet zo’n eerlijke wijze) vergaren van persoonlijke gegevens op websites buiten via Facebook Pixel. Iets dat bijna de helft van de Nederlandse zorgverzekeraars bleek te doen. Maar ook over het misbruik van die data van 87 miljoen mensen wereldwijd door het Engelse databedrijf Cambridge Analytica. Mark Zuckerberg werd twee dagen ondervraagd door het Amerikaanse congres. En de #deletefacebook en #confusefacebook-beweging kwam op wereldwijd op gang. In eigen land riep Arjen Lubach met Bye Bye Facebook op tot het verwijderen van je account.
Daad bij het harde woord: Lubach is eraf
Lubach zelf voegde vorige week woensdag klokslag 20.00 uur daad bij zijn harde woorden. Naar schatting volgden slechts 12.000 mensen hem. De schade voor Facebook lijkt mee te vallen. Zeker gezien de enorme hoeveelheid Facebook-gebruikers wereldwijd van bijna 2 miljard, waarvan zo’n 7,6 miljoen Nederlandse accounts.
Makkelijk bleek het niet voor Lubach zelf. ‘Facebook verlaten doet pijn, het was ook voor Zondag met Lubach een worsteling’, vertelt Stan van Engelen, hoofdredacteur televisie van de VPRO, tegen de Volkskrant. Dat snappen wij wel, want Lubach had op persoonlijke titel ongeveer 140.000 volgers en zijn programma maar liefst 364.000. De vraag die al snel rijst: en nu?
Hoe bereik je klanten zonder Facebook?
Want hoe bereik je, vooral als bedrijf, jouw netwerk, doelgroep, klanten en vrienden? Facebook is door de jaren heen een belangrijk – dan wel niet onmisbaar – medium geworden voor klantcontact en interactie met je bestaande en nieuw te winnen doelgroep. Het is hét kanaal om op te adverteren als je meer clicks naar je website wilt of producten wilt verkopen. Kunnen bedrijven de gratis tool missen, of opvangen via een ander kanaal? En het bijbehorende bereik evenaren? Hoe goed de argumenten van Lubach ook zijn: daadwerkelijk het eigen of bedrijfsaccount verwijderen, blijkt voor velen een behoorlijk grote stap.
Wij stoppen niet
Omroep Brabant is helder: ‘Wij stoppen niet met Facebook. Een flink deel van ons publiek volgt ons nieuws via zijn of haar Facebooktijdlijn. Onder hen zijn ook veel mensen die ons niet via radio, tv, de website of een van de apps volgen. Wij vinden het belangrijk om daar aanwezig te zijn waar mensen Brabantse verhalen willen lezen. En daarop reageren. Zolang grote groepen Brabanders gebruik blijven maken van Facebook, zullen we dus via dat kanaal ons nieuws blijven verspreiden.’
Facebook verwijderen: durf jij het aan?
We geven je een paar handvaten om een eigen, gedegen conclusie te trekken:
- Check hier of jouw gebruiksinformatie in handen is gekomen van Cambridge Analytica.
- Een must-see: deze video waarin Arjen Lubach zijn Bye Bye Facebook-actie uit de doeken doet. Ben jij het met hem eens?
- Weten hoe een leven zonder Facebook voelt? Het AD verzamelde ervaringsverhalen.
- Twijfel je nog, koop en lees dan het boek On/Off: op zoek naar balans in digitale tijden. Auteur Sidney Vollmer is een jaar van Facebook en voelt zich vrijer, gelukkiger en minder neurotisch. En noemt Facebook in Trouw ‘de sigaret van de 21ste eeuw’.
- Wil je er echt vanaf? Talloze sites schreven tips en tricks om je account te verwijderen.
- Facebook verwijderd. En nu? Metro stelde een lijst met alternatieve social media kanalen voor je samen.
Lees nog even dit
Wil je definitief een einde maken aan jouw account? Besef je dat je dan eigenlijk óók van Whatsapp, Instagram, Twitter, LinkedIn en Netflix af moet. Carolien Vader beschreef een interessante gedachte op LinkedIn: ‘Facebook is niet het enige bedrijf dat er vandoor gaat met je persoonlijke gegevens. Vergeet Google niet. En Netflix, die precies weet waar jij graag naar kijkt en daar je suggesties op afstemt. Vergeet de grote mediabedrijven niet, die met jouw data zorgen voor het feit dat jij met de juiste banner wordt getarget. Zelfs de gegevens van onze ongeboren kinderen gaan zonder enige reserves naar de database van de ‘blije doos’. Persoonsgegevens zijn al jarenlang gewilde handelswaar in dit medialandschap. Pas nu lijkt het besef ingedaald.’