De eerste maand van het nieuwe jaar zit er bijna op. Tijd om even stil te staan bij het nieuwe jaar dat begonnen is. Wat kunnen we verwachten van het komende jaar? Wat zien we als B1 om ons heen gebeuren? Waar willen wij ons als bureau in onderscheiden of waar moeten we alert op zijn? En wellicht het meest belangrijke: hoe kunnen we onze opdrachtgevers nog beter bijstaan?

Authenticiteit
Iets waar we ons op moeten voorbereiden is het tekort aan gekwalificeerde professionals. Voor werving- en selectiebureaus wordt het nog belangrijker om in een niche te opereren. Waar de laatste jaren de trend is ontstaan van kleine specialistische bureaus, zal dit in 2015 nog verder doorgezet worden. Kleine specialisten zullen steeds meer markt afsnoepen van de grote generalistische bureaus.

Als sollicitant maar ook als bureau wordt authenticiteit om die reden ook de kreet van dit jaar. Als bedrijf moet je passie hebben voor je product. Je moet de juiste mensen aannemen die deze passie delen. Om je te onderscheiden in deze kritische markt kom je er niet meer met alleen een goed product. Zorg dat je de professionals in huis hebt die deze boodschap kunnen en willen uitdragen.

Meer freelancers
Onlangs schreef Ineke Bomhof een blog over het ‘oude, nieuwe werken’. De jongere generatie heeft meer behoefte aan flexibiliteit. Er zullen steeds meer freelancers actief worden op de arbeidsmarkt. Deze generatie is niet meer op zoek naar een vast contract maar vindt het veel belangrijker om  controle te houden over hun eigen tijdsindeling en onafhankelijkheid. Om deze gemotiveerde mensen als bedrijf aan je te binden moet je ze vertrouwen geven. Ook dit is wat Ineke Bomhof sterk naar voren bracht in haar artikel over het ‘nieuwe werken’.

The way to go
Het blijkt dat wanneer je mensen vertrouwen geeft zij beter zullen functioneren. Een grote flexibele schil voor organisaties is ‘the way to go’. Zowel voor werknemers als werkgevers zal het een omslag betekenen om niet meer het vaste contract als ultiem doel te hebben maar juist open te staan voor flexibiliteit en project-gerichte inhuur van werknemers.

Jobhoppers / veranderende cv’s
Vanuit ons kantoor in Vlaanderen leren wij veel over de werving en selectiecultuur bij onze zuiderburen. Daar wordt een cv waar meerdere banen op staan van drie jaar of korter al afgeserveerd met de opmerking ‘jobhopper, niet interessant’.

Cv’s gaan veranderen (kortere banen en meer projectmatig ingedeeld) en onze visie daarop moet zich ook aanpassen. Wanneer je als bedrijf toch mensen aan je wilt binden moet je nog beter nadenken wat je te bieden hebt. Hoeveel flexibiliteit heb je te bieden, waar ligt jouw unieke aanbod als werkgever en hoe zorg je ervoor dat je toch een vaste kern aan je weet te binden. Kortom: zorg dat je een vernieuwende blik werpt op jouw Unique Selling Points als werkgever.

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken