Vergeet House of Cards, Game of Thrones, of Orange is the New Black. Als het aan Mark Zuckerberg ligt, kijken we over een paar weken alleen nog maar naar Facebook. Het bekende social-mediaplatform komt straks je leven binnen op het grootste scherm in huis. Is dit het einde van tv-kijken zoals we het kennen?
Het platform komt binnenkort namelijk met een app voor onder andere de Apple TV. Dat werd onlangs bekend. Eerder sprak Zuckerberg al de wens uit dat gebruikers in de toekomst meteen naar Facebook gaan als zij video’s willen kijken.
Het past binnen de trend dat video een steeds prominentere rol inneemt op het internet (lees hier mijn blog over hoe je als ondernemer kan profiteren van deze trend). We zagen eerder bijvoorbeeld al de opkomst van livestreams (Eerst Meerkat en Periscope, later ook Facebook, Twitter en Instagram), on demand-diensten en Youtube Red.
Misschien is dit nog niet genoeg voor jou om je tv-abonnement op te zeggen, maar in Amerika zijn ze verder. Een groeiende groep gebruikers kijkt alleen nog maar online. Ze hebben er zelfs een term voor: cord cutters. Wie een rondje doet op internet komt snel veel sites tegen met tips om je ‘kabel door te knippen’.
Maar in Nederland is lineaire tv is nog steeds populair en lijken de cord cutters nog niet te hebben toegeslagen. Wel is duidelijk te zien dat steeds meer jongeren zich van de tv afkeren. Om te vergelijken: 65-plussers kijken gemiddeld 4 uur tv per dag, 13- tot 19-jarigen doen dit ‘slechts’ anderhalf uur. Daarentegen besteden jongeren wel ruim 4 uur per dag aan online platformen. Toch kijken de meeste mensen in Nederland gewoon nog lineaire tv.
Het zal dus nog wel even duren voor dat hier de schaar in de kabel gaat.
Een tijdje terug was ik op bezoek bij een vriendin, die toch nog echt even een klein stukje van The Voice moest kijken. Ik, die al een tijdje geen tv meer kijkt, keek nieuwsgierig over haar schouder mee. Met een gerust hart stelde ik vast dat er daar de afgelopen jaren niets was veranderd: dezelfde bekende Nederlanders, dezelfde talentenjachten én dezelfde reclames. Alsof ik een oude vriend opnieuw ontmoette.
Maar dan een keer niet op Facebook.