Gehoord van een mopperende 13-jarige: ,,We hebben alleen een schoolagenda nodig omdat twee docenten weigeren om het huiswerk in It’s Learning te zetten.’’ Ze checkt op haar iPhone of ze voldoende saldo heeft om de agenda af te rekenen. 

Noord-Nederland zit alweer in de schoolbanken, het midden van het land schuift aanstaande maandag de stoeltjes weer aan en het zuiden volgt een week later. De boekentassen zijn dit schooljaar weer een beetje dunner. Nóg meer is gedigitaliseerd. Maar wie dezer dagen een kantoorboekhandel binnenstapt, krijgt het idee dat de digitale revolutie aan het onderwijs voorbij is gegaan. Tafels liggen vol met kaftpapier, etuis en schoolagenda’s in tientallen varianten.

Alsof niet iedere middelbare school werkt met een ELO, een elektronische leeromgeving. It’s Learning, Magister, etcetera; allemaal bieden ze een digitale schoolagenda aan voor op de pc, smartphone en tablet. En die agenda’s zijn nog slim ook. Als er een les uitvalt, verschuift het huiswerk automatisch naar de volgende les. Superhandig. Nooit meer onduidelijkheid of de docent paragraaf 7 wel of niet had opgegeven. 

De 13-jarige havo 2-scholiere pint 7,99 euro voor een mintgroene agenda 2015/2016. ,,Het is geen onwil van de docenten die de digitale schoolagenda niet gebruiken’’, vertrouwt ze me toe. ,,Ze weten gewoon niet hoe het moet. Ze snappen er niks van. Als er cijfers ingevuld moeten worden, vragen ze dat aan iemand anders.’’

Niet alle schoolbesturen verplichten de docenten om gebruik te maken van de digitale agenda. Een klein aantal docenten vinden het didactisch beter om een handgeschreven agenda bij te houden. Kinderen zouden beter leren plannen en meer inzicht hebben in het huiswerk voor de komende weken. Vooruit, daar is iets voor te zeggen. Sommige kinderen schrijven zelfs alles over van de digitale agenda naar hun papieren agenda. Dat vinden ze prettiger werken. Maar dat een docent geen gebruik maakt van de digitale mogelijkheden omdat hij er geen kaas van heeft gegeten, dát zou in schooljaar 2015/2016 niet meer moeten kunnen. 

Op alle middelbare scholen werken ook heel veel slimme docenten die enthousiast de nieuwe mogelijkheden verkennen. Overhoringen vermommen ze in een halfuurtje Kahoot, een digitale quiz over de leerstof waarbij kinderen hun smartphone móeten gebruiken. Zo word je als docent vanzelf populair. 

De vakantie is voorbij. Iedereen is fris. Laat die docenten met een passie voor digitalisering de laatste der digibeten op hun school in ieder geval even leren hoe die schoolagenda in de ELO werkt. Dan kunnen kinderen zelf kiezen of ze hun agenda bijhouden in de app of alles overschrijven in hun papieren schoolagenda.

Noortje Beumer maakt onderdeel uit van het social mediateam van Tekst 2000 / B1.

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie

De werkweek van product specialist Cindy

10 tips voor een leukere en effectievere kantoordag

Contentmigratie: dit is het en zó pak je het aan

5 kijktips: onderwijs uit binnen- en buitenland in beeld