Annemarie Cooper en Gaby Stetter staan samen zo stevig aan het roer van B1, dat ze aan één blik van elkaar genoeg hebben. Ook de wereld van content en uitgeven kent geen geheimen voor hen. Met gemak werven, selecteren en detacheren zij de beste contentmedewerkers voor ieder bedrijf. Belangrijk in een tijd waarin bedrijven meer en meer mensen in dienst willen nemen, maar de arbeidsmarkt krapper wordt. ,,Samen brengen wij vijftien jaar aan waardevolle kennis aan tafel, en een mega netwerk van contentspecialisten.”

 

Dit is Annemarie Cooper

,,Zonder enige kennis van het uitgeverijwezen, maar wél met ruime ervaring in de wereld van werving en selectie, hielp ik tien jaar geleden bij het opzetten van B1. Eerder werkte ik als vestigingsmanager bij een uitzendbureau en deed ik sales en werving en selectie in Londen. Samen met Gaby hou ik mij bij B1 bezig met sales, het onderhouden van goede relaties met klanten en het speuren naar nieuwe markten en goede kandidaten.”

Dit is Gaby Stetter

,,Mijn carrière startte met een leuke baan als recruiter. Later ontmoette ik Annemarie als collega bij een uitzendbureau in Houten. Vijf jaar geleden maakte ik ook de overstap naar B1, om samen met Annemarie het bedrijf verder uit te bouwen. Op zakelijk vlak zijn Annemarie en ik als het ware één persoon: we weten alles van elkaar. Belt een klant of kandidaat naar kantoor, dan maakt het niet uit wie van ons je aan de lijn krijgt. Wij weten beiden exact welke projecten er lopen en wat er speelt.”

In het kort: wat doet B1 voor klanten?

Annemarie: ,,Voor ieder bedrijf dat met content te maken heeft, regelen wij de beste medewerkers. Bijvoorbeeld als een uitgeverij meer capaciteit nodig heeft bij het ombouwen van papieren lesboeken naar digitale lesmethoden. Of als er extra hulp nodig is bij een contentmigratietraject. B1 werft, selecteert en detacheert dan goede contentspecialisten.”

Gaby: ,,Of het nu gaat om een tijdelijke klus of een vast dienstverband: wij vinden razendsnel de beste kandidaat. Als team zijn Annemarie en ik al jarenlang heel goed op elkaar ingespeeld. Heeft een klant iemand de volgende dag om 9 uur op kantoor nodig? Bij ons is dat eerder standaard dan uitzondering. Dat hebben we dus zo geregeld.”

Aan wat voor specialisten moet ik dan denken?

G: ,,Van content- en projectmanagers, redacteuren en uitgevers tot dtp’ers, toetsontwikkelaars en e-learning specialisten. We werken met verschillende kennispools en hebben daardoor vooral op educatief, fiscaal, juridisch en medisch vlak ervaren freelancers in ons netwerk.”

Uitgeverijen zijn vast kind aan huis bij jullie.

A: ,,De educatieve uitgeverijen zijn inderdaad een grote markt voor ons. We hebben er jarenlang ervaring in, weten dus exact onze weg. Maar het leuke is: wij worden steeds meer gevraagd door andere partijen. Bedrijven die zich bezig houden met e-learning bijvoorbeeld, of opleiders. En we zien toenemende interesse voor onze werving en selectie. Omdat wij al zo lang in de contentmarkt opereren, weten goede kandidaten en opdrachtgevers ons te vinden.”

Waarom zouden klanten juist nú B1 inschakelen?

G: ,,De economie zit in een stijgende lijn en de arbeidsmarkt wordt krapper. Je ziet dat bedrijven meer en meer werknemers in vast dienst willen nemen. Daar komen wij om de hoek kijken. Want écht goede mensen voor de klus vinden, dat is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Gelukkig hebben Annemarie en ik daar ongelofelijk veel ervaring in.”

,,Of je nu iemand zoekt voor acht uur per week of juist twintig man: dat is ons om het even”

B1 werkt ook voor klanten van Tekst 2000. Wat is het verschil tussen deze twee bedrijven?

G: ,,Beiden werken met ervaren contentprofessionals. Bij Tekst 2000 gooi je als het ware alle content over de schutting en krijg je een kant en klaar pakket opgeleverd. Bij B1 zoeken wij de juiste kandidaten die het werk bij onze klanten op kantoor uitvoeren.”
A: ,,Bij de ene opdracht wil een klant volledig ontzorgd worden door Tekst 2000. En soms houd je liever de projectaansturing in eigen hand, dan zorgt B1 voor extra hulp en capaciteit. Of je dan iemand zoekt voor acht uur per week, of juist twintig man die binnen een maand een project opleveren: dat is ons om het even.”

Maar ik kan dan ook terecht bij talloze uitzendbureaus. En op online platformen zijn duizenden freelancers aangesloten. Wat is jullie toegevoegde waarde?

A: ,,Al jarenlang opereren wij in een niche: de wereld van content. Daardoor hebben wij ongelofelijk veel kennis in huis. Zowel van de markt als van de opdrachtgevers die daarin opereren, maar óók inhoudelijk. We weten wat er speelt en welke ontwikkelingen er zijn in dit vakgebied.”
G: ,,Het kost een paar jaar voordat je de uitgeverswereld door en door kent. Daar moet je écht volledig in zitten, het is een lastige markt om te doorgronden. Samen brengen wij vijftien jaar aan waardevolle kennis aan tafel, met een mega netwerk van contentspecialisten.’’

Oké, ik heb volgende week extra mensen nodig die precies weten hoe ze een migratietraject moeten oppakken. Hoe gaan jullie van start?

G: ,,Annemarie en ik kijken elkaar aan, en noemen direct een aantal namen. Daar zit de juiste persoon eigenlijk altijd tussen, echt waar. En vinden we niet direct de perfecte match in onze eigen database, dan schakelen we ons netwerk in. Zo vinden we altijd de juiste kandidaat voor de opdracht.”

,,We stoppen niet tot we de juiste match hebben gevonden.
Zolang als ik hier werk is dat nog nooit niet gelukt”

Jullie vormen al lange tijd de succesvolle basis van B1. Waar zijn jullie het meest trots op?

G: ,,Op de pools van specialistische kennis die we hebben opgezet. Van educatief tot medisch en van juridisch tot fiscaal. Maar als het nodig is, zetten we net zo goed binnen hele korte tijd een pool met freelancers op die alles over de woningmarkt weten, om maar iets te noemen. Ik denk dat wij daar wel uniek in zijn.”
A: ,,En we zeggen nooit nee. Als wij een opdracht aannemen, dan fixen we het gewoon. Zit een klant omhoog, dan stoppen we niet tot we de juiste match hebben gevonden. En zolang als ik hier werk, is dat nog nooit niet gelukt.”

Op zoek naar een goede contentspecialist? Of werk je graag met content en ben je op zoek naar leuke opdrachten? We komen graag in contact!

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Glashelder en eenvoudig schrijven – hoe doe je dat?

,,Lukt de contentklus niet? Dan bel je Tekst 2000”

Hoe mediawijs is jouw kind? Tips voor veilig online gedrag

Pakkende video met Instagram ‘Clips’ – en nóg 3 nieuwe snufjes van grote sociale media

5 tips voor een succesvol intranet

Vmbo, havo of vwo? In een Vox-klas werkt iedereen samen

Eén uit duizenden: hoe specialistische kennispoules jou helpen aan de ideale contentprofessional

Leg nooit een cv op tafel – en 5 andere tips voor een geslaagd werving- en selectietraject

Zo vindt B1 de beste contentspecialisten voor jouw bedrijf

Strijd tegen de zomerdip: 5 leerzame tips voor de vakantie