Van brugpiepers tot digi-tieners en studenten die online college volgen: de smartphoneloze jongere is uitgestorven. Niet zo gek dus dat steeds meer onderwijsinstellingen online actief zijn. Ook juffen en meesters twitteren, vloggen en bloggen zich suf. Wat zijn de do’s en de don’ts?

Meester Bart werd er de bekendste leraar van Nederland mee. Hij postte iedere dag ontroerende uitspraken van zijn leerlingen op Tumblr. Nu doet hij dat op Facebook, waar hij 173.560 likes heeft. Daarnaast volgen 22.542 mensen hem op Twitter, heeft hij een populaire column in Trouw én schreef hij een boek. Ja, Meester Bart is het schoolvoorbeeld als het gaat om ‘Hoe profileer ik mijzelf als leraar op social media’. Ook onderwijsinstellingen willen vaak ‘iets met online’ doen. Hoe doe je dat?

Vaste protocollen zijn er niet
Over het algemeen kun je stellen dat een leerkracht of onderwijsinstelling zich online behoort te gedragen, zoals men dat ook in het dagelijks leven doet. Kennisnet stelde een handig modelregelement internet en social media op. Ook vind je daar enkele voorbeelden uit de praktijk van andere scholen. Social Media Wijs biedt een gratis Positief Social Media Protocol aan. En Stichting School & Veiligheid schreef dit informatieblad over de risico’s en bedreigingen die social media gebruik door onderwijspersoneel met zich mee brengt.

Voor wie zit je op social media?
Al speurend door het bos van Facebook-accounts, Twitter-reacties en Instagram-likes, zie ik een aantal duidelijke doelgroepen waar onderwijsinstellingen mee in contact zijn. Natuurlijk zijn er de ouders en leerlingen die je informeert. Bestaande, maar ook toekomstige! Maar het zijn ook platformen waar leerkrachten – als ambassadeurs van je organisatie – ervaringen kunnen delen. Afhankelijk van de onderwijsinstelling, kan ook de (lokale) pers een doelgroep zijn, bijvoorbeeld in het geval van calamiteiten of het delen van interessante onderzoeksresultaten.

Waarom zit je als school op social media?
Ook dat heeft verschillende redenen:

  1. Webcare
    Wanneer komen toetsuitslagen online? Op welke dag kan ik met mijn kind een Open Dag bezoeken? Als verantwoordelijke content manager check je bij de juiste collega het antwoord. Vervolgens kun je heel gericht en snel allerhande vragen beantwoorden. Zonder twijfel neemt het aantal telefoontjes en mailtjes naar de receptie af.
  1. Consumer insights
    Zie je opvallend veel berichten over saaie colleges door leraar X? Klagen eerstejaarsstudenten steen en been over het niveau van een examen? Door online reacties te meten, zoals met het programma van Coosto, kun je met sociale data het sentiment onder leerlingen monitoren. En indien nodig passende acties bedenken, wat uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.
  1. Crisismanagement
    Komt de onderwijsinstelling (negatief) in het nieuws? Je zult zien dat leerlingen en ouders steeds sneller online hun gevoelens spuien, reageren of op zoek gaan naar antwoorden. Community managers kunnen in crisissituaties of grote evenementen adequaat reageren.
  1. Interactie
    Online luisteren naar dat wat speelt bij leerlingen en ouders, in gesprek gaan waar nodig of ontroerende momenten delen: social media is dé manier om interactie aan te gaan. Soms is dat – in het geval van een basisschool – meer met de ouders, soms direct met studenten. Zo ontstaat een levendige uitwisseling van informatie, foto’s en reacties. Kijk maar eens naar dit account van CBS Anna van Buren.
  1. Prospects binnenhalen
    Al met al is het inzetten van social media voor een basisschool, middelbare school, hogeschool of universiteit net zo interessant als voor een commercieel bedrijf. Je staat immers direct in contact met je ‘klanten’, maar even zo goed met mogelijke nieuwe ‘prospects’. Informeer en inspireer hen!

Wat zijn de do’s & don’ts
Woorden als LaterZz en XOXO laat je als serieuze instelling uiteraard achterwege. Maar hoe pak je dat nou wél aan op social media? Hoewel er in dit artikel nog over het inmiddels opgeheven online platform Hyves wordt gepraat, biedt het wel praktische handvaten en do’s & don’ts over hoe als school online te handelen.

De juiste strategie is belangrijk
Eentje die past bij jouw doelgroep en doelen. Bij basisschoolleerlingen is Twitter bepaald niet populair, terwijl het aantal Instagram- en Snapchataccounts groeit in Nederland. Wil je dus echt mee gaan met de tijd, is het misschien tijd om de school- of opleidingsdirecteur een Snapchat-masker op te zetten. Of wat dacht je van een Whatsapp-account? Deze school laat leerlingreporters content maken voor het Twitter-account. Ook origineel: stel een Spotify-lijst samen met muziek om je beter te focussen tijdens het studeren of maken van je huiswerk.

 

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?

10 apps die je werk nog makkelijker maken