Grappige Facebook-posts bedenk jij binnen luttele seconden. Een blog voor de bedrijfswebsite? Die kunst heb je ook onder de knie. Geef maar toe: je bent een deskundige als het gaat om geschreven content. Maar heb je er wel eens aan gedacht om met het gesproken woord jouw verhaal te vertellen?

Dan hebben we het over allerlei vormen van audio. In deze blog laten we je zien hoe je audio mee kunt nemen in jouw content mix. Want iedereen kent bloggen en vloggen. Maar wij laten je graag zien hoe geluid en muziek jouw verhaal kunnen vertellen en versterken.

De kracht van muziek
Dat muziek emoties kan versterken en stemmingen beïnvloedt is zeker. Een liedje op de radio bijvoorbeeld, dat je direct meeneemt naar een bijzondere jeugdherinnering. En muziek is ook één van de meest krachtige middelen in film om stemmingen en emoties over te brengen.

Illustreer, inspireer en intensiveer met audio
Als jij een verhaal echt over wilt brengen aan je publiek, dan kun je die content illustreren met muziek die de sfeer en emotie rondom jouw verhaal intensiveert. Niet alleen scherpe gitaren of zoete love ballads zijn de wegen die je moet bewandelen. Met een goed, persoonlijk verteld verhaal inspireer je jouw doelgroep misschien nog wel meer. We geven 7 tips:

1. Giet je verhaal in een podcast
Podcasts zijn afleveringen van een programma op het internet. Denk aan originele audio- of video-opnames en opgenomen uitzendingen van een tv- of radioprogramma, lezing of uitvoering. Je luistert een podcast lekker relaxed via je telefoon, tablet of computer op de fiets, in de auto of in de trein.

Wil je een podcast maken voor of over jouw bedrijf? Bied deze dan aan via jouw website en social media-kanalen. Denk goed na waar je over gaat praten: wat is je doel? Vertel over jouw dienstverlening middels een verrassend interview met een bekende klant. Of bespreek 5 trends uit jouw branche. Zoek je inspiratie? RTL Z maakte deze lijst met podcasts met tips om je carrière een boost te geven.

2. Gebruik muziek op originele wijze
Belangrijke momenten in ons leven zijn vaak gekoppeld aan muziekherinneringen. Bij mensen met alzheimer of een andere vorm van dementie kan muziek verloren herinneringen of het gevoel hiervan naar boven halen. Bijzonder!

Daarom stelde Alzheimer Nederland afspeellijsten samen met hits uit de jaren ’30-’40, ’50-’60 en ’70-’80. Dat is wel een heel unieke toepassing van muziek om het verhaal achter hun organisatie tot leven te wekken! Kun jij een variant bedenken die van toepassing is op jouw bedrijf?

3. Stel Spotify thema-afspeellijsten op
Een heel ander muzikaal voorbeeld: een van ’s werelds grootste modemagazines Vogue voegt wekelijks nieuwe hits toe aan hun Vogue Discovery afspeellijst op Spotify.

Zo houdt de redactie hun lezers op de hoogte van nieuwe muzikale lievelingen én versterkt het blad ook buiten het verschijnen van hun printmagazine de band met hun lezers. Met succes, want dit muzikale contentkanaal vindt breed aftrek: Vogue heeft maar liefst ruim 27.000 volgers op Spotify!

4. Embed deze Spotify-lijsten ook op je website
Ook surforganisatie Ripstar verzamelde surfy tunes op Spotify, die je direct meenemen naar de kustgebieden van een warm land. Op iedere pagina van hun website waar zij hun surfvakanties verkopen vind je deze fijne hitjes terug in de Spotify-player die ze hebben embed op hun website.

Als je al niet op surfvakantie wilde gaan, dan wakkeren deze relaxte deuntjes die behoefte zeker aan. Zelf een Spotify-afspeellijst in jouw website integreren? Dat is geen hogere wiskunde: lees hier hoe dat moet.

5. Adverteer gericht op de radio
Een even voor de hand liggende als doeltreffende manier om met audio jouw verhaal over te brengen op een groot publiek is een spotje op de radio. Bijna tweederde van de totale audiotijd (202 minuten per dag!) van millennials bestaat uit live radio, zo laat de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek zien.

Wil je die doelgroep (maar ook vele anderen) bereiken, dan weet je wat je te doen staat. Radio power! De kracht van audio in je mediamix is een informatief achtergrondartikel om dan eens door te lezen.

6. Verrijk social media posts met geluidseffecten of muziek
Open je Facebook, dan zie je video’s. Gekke kattenfilmpjes of advertenties van bedrijven. Facebook laat video’s in je tijdlijn met geluid afspelen zodat je aandacht onmiddellijk naar de video getrokken wordt. Muziek is dus ook in social media content – dat veelal uit tekst en (bewegend) beeld bestaat – onmisbaar.

Facebook lanceerde begin december 2017 een database met rechtenvrije muziek en geluidseffecten die gebruikt mogen worden bij video’s op het platform. De database moet het onrechtmatige gebruik van nummers met auteursrecht tegengaan. In de Facebook Sound Collection zijn duizenden geluidsfragmenten te vinden.

7. Laat sfeermuziek direct afspelen op je homepage
Of je nu bloemist of bakker bent: er is vast een lijflied voor jouw business te bedenken. Die jouw websitebezoeker direct in de juiste stemming en sferen brengt. Maar, dit is toch een beetje een lastige laatste tip. Want niet elke bezoeker van je website zal het prettig vinden dat er automatisch muziek gaat spelen zodra jouw website opent. Geef de bezoeker direct de optie om de muziek uit te zetten.

Als laatste aandachtspunt: zorg dat de muziek rechtenvrij is. Wil je iemands compositie laten horen op jouw website, dan kan het zijn dat je toestemming nodig hebt van de makers en een vergoeding moet betalen. Deze site van BumaStemra vertelt je daar meer over.

Sofie Vermooten
Sofie Vermooten

Sofie Vermooten deed na haar studie Journalistiek ruim vijf jaar ervaring op in de Nederlandse bladenwereld als redacteur en projectmanager. Voor Tekst 2000 / B1 blogt Sofie over digitalisering én geeft ze praktische tips op het gebied van contentcreatie.

Welk verhaal vertelt jouw bedrijf? 3 tips voor online

Je gaat betalen voor Whatsapp en ander social media nieuws

Deze digitale veranderingen kun je komend schooljaar verwachten

Is jouw website klaar voor de vakantie?

Scherm en schrift gaan hand in hand met blended learning

Tech in de klas: 3 gadgets die je nú moet hebben

Flexibel onderwijs: moet je dan lenig zijn?

Google vindt me, dus ik besta

E-learning: niet alleen in het onderwijs een hit

Verder zonder Facebook – of toch maar niet?